Jos Brink gaat verkleed als hotdog

Sassafras van Jos Brink, regie Paul van Ewijk. In Stadsschouwburg Haarlem. Tournee...

THEATER

Jos op 1 heet het televisieprogramma dat Jos Brink dagelijks bij de NCRV presenteert. Een middagmagazine, met deze week onder meer het coming-outverhaal van Marianne Weber (omdat ze lesbisch is geworden), een gesprek met een gynaecoloog (omdat het deze week de Week van de Overgang is) en een diepte-interview met Hans van der Togt (omdat hij zijn comeback maakt bij RTL4 door één keer per week voor lul te staan in het programma van Carlo Boszhard).

Maar Jos heeft de afgelopen weken in Jos op 1 vooral reclame gemaakt voor zijn nieuwe theaterprogramma Sassafras. 'Ja mensen', riep hij in de maandag-uitzending, 'over een paar uur moet ik op voor de première en morgen geven we u een verslag van hoe het feestje na afloop was'.

Henk van der Meijden zou zich voor een dergelijke publiciteitscampagne schamen, maar bij de publieke omroep kan Jos schaamteloos zijn eigen programma promoten.

Maar Jos is schaamteloos - ook in Sassafras. Een 'blijspul' noemt hij dit programma, in zijn oneindig grappige woordspelerij. Een blijspel met liedjes, een paar terzijdes, een heuse preek en wat gedol met het publiek, dat is kennelijk wat Jos onder het begrip blijspul verstaat.

Als kapstok dient het verhaal waarin Jos de derderangs acteur Bo Hemelrijk speelt, die op kamers woont bij de waarzegster Sassafras, een rol van Mary Michon. In dit huis wonen ook nog een roddeljournalist en een theaterwetenschapper. Om goed geld te verdienen besluit dit stel op tournee te gaan met een programma waarin grote namen uit het verleden worden opgeroepen in een magic-show, een soort kruising tussen Yomanda en Hans Klok.

Dit alles is enkel bedoeld voor de snelverkledingen van Jos zelf. Hij verkleedt zich eerst als hotdog in een sketch waarin hij auditie doet voor een worstreclame. Na de pauze komt hij achtereenvolgens op als Godfried Bomans, het standbeeld van koningin Wilhelmina en Maria Callas.

Lachen, gieren, brullen.

Deze cabaretske revue verraadt een ontstellend gebrek aan ideeën. Brink is bovendien de enige die zijn vak verstaat en die dus weet hoe je een tekst plaatst, hoe je je soepel over het podium beweegt. Hij heeft gevoel voor show, dat moet je hem nageven. Maar hij heeft zich in Sassafras omringd met tweederangs variété-artiesten.

Mary Michon mag dan een gerespecteerd programmamaakster bij de IKON zijn, maar als actrice is ze alle kneepjes van het vak verleerd. Alleen maar indruk maken met malle gewaden en een imposant figuur, daarmee red je het niet. Intussen is Sassafras een van de bestlopende theaterproducties van dit seizoen.

Waarom schrijft Jos niet eens een een vlijmscherpe conference over al die zaken waarover hij zich opwindt (de grens tussen amusement en kunst, de verloedering van de televisie, Catherine Keyl die alleen maar uit haar nekt lult). Maar dat doet Jos niet, want dan krijgt hij niemand meer zo gek om op te komen draven in Jos op 1 en dan kan Jos geen presentator meer zijn.

Hein Janssen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden