Jongeren worden meest beïnvloed door succesvol werknemer

De helft van de Nederlandse jongeren wil voorbij aan de zesjescultuur op school. Zij vinden uitblinken leuk en volgens hen vergroot het de kans op een goede baan. Als belangrijkste voorbeelden als het gaat om uitblinken noemen zij als eerste 'succesvolle mensen in het bedrijfsleven'. Dit blijkt uit het onderzoek 'Excellentiemodel, jongeren over uitblinken' van het Platform Beta Techniek onder 1300 jongeren tussen de 12 en 25 jaar.

© THINKSTOCK

Voor de andere helft is uitblinken niet zo belangrijk, het is voor hen een ver- van-mijn-bed-show. Opvallend is dat slechts een kwart van de jongeren de schoolvakken uitdagend vindt. En maar éénderde van leerlingen zegt aangemoedigd te worden door hun omgeving om uit te blinken.

Beïnvloeders
Jongeren geven aan dat de belangrijkste beïnvloeders hun ouders zijn, gevolgd door vrienden en leraren. Als belangrijkste voorbeelden als het gaat om uitblinken noemen zij als eerste 'succesvolle mensen in het bedrijfsleven', gevolgd door 'wetenschappers'. Daarna volgen bekende sporters, schrijvers en artiesten.

Talent ontdekken

Het excellentiemodel, beschrijft vier typen leerlingen met onder meer de 'zelfbewuste generalisten' (39 procent) en de 'gemaksgerichte levensgenieters' (34 procent). Het geeft scholen scherper inzicht in hoe zij de verschillende leerlingen optimaal kunnen motiveren om hun talent te ontdekken en alles uit hun talent te halen. En het helpt de scholen om een beter 'excellentie-klimaat' te creëren.

Nederland scoort laag
Het kabinet zet in op meer excellentie in de hele onderwijsketen. Terwijl de gemiddelde en zwakkere leerlingen relatief erg goed presteren ten opzichte van hun internationale leeftijdsgenoten, scoren Nederlands beste leerlingen en studenten internationaal gezien relatief laag en laat ook een dalende trend zien. Het ontwikkelen van eigen toptalent op allerlei terreinen is echter essentieel voor de Nederlandse kennissamenleving en concurrentiepositie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden