Jongeren willen zich niet binden aan goede doelen

Nederlandse jongeren geven graag geld aan goede doelen, maar doen dat alleen als ze niet voor langere tijd aan het goede doel vastzitten en geen verplichtingen hoeven aan te gaan.

AMSTERDAM - Ruim 80 procent van de jongeren tussen de 16 en 30 jaar geeft minstens een keer per jaar geld aan een goed doel, blijkt uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van accountantskantoor PwC. Dat doen jongeren vooral omdat 'anderen het nodig hebben', maar ook omdat geven aan doelen 'een goed gevoel' geeft.

Jongeren willen zich echter niet vastleggen om regelmatig te doneren. Zo betalen ze het liefst contant via bijvoorbeeld de collectebus (38 procent), of doen ze een eenmalige donatie via internet (30 procent). Nieuwe ontwikkelingen zoals het geven via sms of via sociale netwerksites zijn lang niet zo populair, omdat jongeren bang zijn dure berichten terug te krijgen. 'Jongeren willen wel geven, maar zich niet binden', zegt Nita Wink van PwC.

'Er is in algemene zin door de economische crisis meer aarzeling bij donateurs om zich voor lange termijn vast te leggen', ziet ook René Bekkers van de Werkgroep Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. 'Bij jongeren geldt dat nog sterker. Ze hebben nog geen vermogenspositie of een vast inkomen zoals de meeste oudere donateurs.'

Nadat ze een gift hebben gedaan wil het merendeel van de jongeren dan ook niet meer benaderd worden door het goede doel. Te opdringerige communicatie via de telefoon of e-mail ervaren ze als vervelend. Acht van de tien knappen af op goede doelen die te opdringerig zijn, 70 procent wil na donatie 'makkelijk' van het goede doel af kunnen komen.

Het gaat niet om grote bedragen, het merendeel van de jongeren doneert minder dan 10 euro per maand. Goede doelen schatten het aandeel van jongeren in de totale inkomsten niet hoger dan 25 procent.

Een belangrijke reden om geen of weinig geld te geven is het gebrek aan vertrouwen in goede doelen. Jongeren hebben, zo blijkt uit het onderzoek, geen idee hoeveel procent van hun gift bij het uiteindelijke doel terechtkomt en hoeveel ze besteden aan kosten. 'Jongeren willen meer transparantie', zegt Wink. 'Goede doelen moeten uitleggen wat ze bereiken, wat ze met het geld doen, wat er mis gaat. Die informatie komt nu niet bij jongeren terecht. Hoe duidelijker is wat een goed doel doet, hoe eerder jongeren zich willen binden.'

Onduidelijk is of jongeren het doneren aan goede doelen ook echt belangrijk vinden, of dat ze in het onderzoek vooral sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven. 'Daar ontkom je in een onderzoek over geefgedrag niet aan', zegt Wink. Ook plaatst een aantal goede doelen, die eind september al over de uitkomsten van het onderzoek spraken, kanttekeningen bij de relatief ruime definitie van 'jongeren' die de onderzoekers aanhouden. Onderzoekers hebben een groep van ruim duizend jongeren tussen de 16 en 30 jaar om hun mening gevraagd. Maar tussen het geefgedrag van pubers en oudere jongeren zou een wereld van verschil zitten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden