Jongeren NDT trekken nieuw publiek met Lurch

De speciaal op jongeren gerichte productie Lurch van Nederlands Dans Theater 2 beantwoordt aan de opzet: ze trekt meer en jonger publiek....

Van onze medewerker

AMSTERDAM

Het Nederlands Dans Theater kampt al enige tijd met een vergrijzend publiek. Zelfs bij de jongerengroep NDT 2 (dansers tussen de 17 en 22 jaar) zaten er nauwelijks leeftijdgenoten in de zaal. Daar is nu verandering in gebracht door bewust aansluiting te zoeken bij de hedendaagse jongerencultuur. In Lurch staan twee dj's live op toneel muziek te mixen. De aankleding is extravagant.

Ook voor de marketing werden nieuwe wegen bewandeld. Het NDT heeft geadverteerd in muziekbladen als Oor, Basic Groove en Strictly, en in de jongerenkrant Primeur.

Via speciale mailingbestanden werden bezoekers van dance events aangeschreven, er werden acties op scholen gehouden, en in plaats van de affiches keurig op driehoeksborden te hangen zoals gebruikelijk, werden de afbeeldingen van schaars geklede dames met glimmende lijven 'wild' geplakt in verschillende steden.

Het resultaat stemt volgens het NDT tot tevredenheid. Een woordvoerster schat dat driekwart van het publiek jongere was, 'uitgezonderd op de première-avond wanneer er altijd veel genodigden zijn'. Nu Lurch deze week voor het laatst te zien is, zit de zaal elke avond zo goed als vol. Op vertoon van hun entreebewijs mogen bezoekers in het weekeinde terugkomen voor de party.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden