Jongeren kijken nauwelijks naar de publieke omroep

Jongeren tussen dertien en negentien jaar kijken massaal naar Goede Tijden, Slechte Tijden van RTL 4. In hun Top 10 van best bekeken programma's over de eerste twee weken van september komt de soap maar liefst negen keer voor....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Voor adverteerders is de jeugd een interessante groep. Pepsi, Nike en Nintendo kennen hun eigen onmisbaarheid op het schoolplein, terwijl concurrerende fabrikanten hoop putten uit de nog rudimentaire merkentrouw van jongeren.

Toch adverteren deze bedrijven steeds meer bij Veronica, omdat daar de concentratie tieners het grootst is. Op die manier hoeft er ook niet betaald te worden voor alle huisvrouwen en bejaarden die óók massaal op RTL 4 afstemmen.

Het Veronicaprogramma Sam Sam heeft de grootste concentratie jongere kijkers. De show Now or Never van Rolf Wouters (Veronica) heeft ook een monopolie op de jeugd, en hetzelfde geldt voor speelfilms met een hoog knokgehalte.

Jongeren bekijken bij de publieke omroep af en toe een voetbalwedstrijd of een verstrooiend programma als Sterrenslag. Maar de begintune van het Journaal of van de actualiteitenrubriek Netwerk moet in het hoofd van de doorsnee tiener op een luchtalarm lijken: ze haken massaal af.

Het meeste geld wordt verdiend aan de huisvrouw. In reclamejargon: de 'boodschapper van 20 tot en met 49 jaar'. Hoe meer huisvrouwen een zender kan bereiken, hoe meer reclamegeld hij binnen weet te halen ten koste van de concurrentie.

Dat lukt RTL 4 het best. In de Top 10 van de gemiddelde huisvrouw komt Goede Tijden Slechte Tijden opnieuw zes keer voor. De sterren van deze soap zullen daar rekening mee houden tijdens hun jaarlijkse contractbespreking. Dat geldt zeker ook voor Robert ten Brink, die met zijn relatieshow All You Need is Love onlangs nog een half miljoen boodschappers scoorde.

Ook de concentratie huisvrouwen is het hoogst bij RTL, zij het later op de avond. Dat is opmerkelijk, want RTL 4 was jarenlang heer en meester op de reclamemarkt in de vooravond. Programma's als Catherine, de 5 Uur Show en The Bold and the Beautiful zijn zelfs speciaal ontworpen om de huisvrouw aan de zender te binden en te behouden. Maar die strategie gaat niet meer op.

De talkshows van Catherine Keijl en Viola Holt trekken niet meer 'boodschappers' dan andere kijkers. De Bold en het Rad van Fortuin worden door de huisvrouw zelfs minder bekeken. Volgens de cijfers van de Dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS is de vooravond van RTL 4 vooral het terrein geworden van vijftigplussers. Dat is zorgwekkend nieuws voor de enige commerciële zender die nog echt winst maakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden