Jongens en meisjes gescheiden, dat is zo'n gek idee nog niet

Een oproep van een christelijke schoolbesturenvereniging om lessen te scheiden voor jongens en meisjes wordt enthousiast ontvangen. 'Als kinderen daardoor beter presteren, is de minister een voorstander', zegt de woordvoerster van minister Van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het ministerie geeft scholen nu al de ruimte voor gescheiden lessen, 'mits de jongens en de meisjes goed worden voorbereid op de examenstof.'

AMSTERDAM - In Nederland en omringende landen presteren jongens gemiddeld slechter dan meisjes. Ze volgen onderwijs op een lager niveau, blijven vaker zitten en verlaten de school vaker zonder diploma. Wim Kuiper, voorzitter van de Besturenraad, een vereniging van 540 schoolbesturen met in totaal 2.200 christelijke scholen, riep scholen maandag in het dagblad Trouw op om te experimenteren met gescheiden lessen.


'Meisjes kunnen al jong goed plannen en samenwerken, jongens hebben meer structurering nodig', zegt Kuiper. In het huidige onderwijssysteem komt het talent van jongens volgens hem niet tot zijn recht. 'Als je kijkt naar de verschillen tussen jongens en meisjes ligt gescheiden onderwijs voor de hand.'


Kuiper wil niet terug naar aparte jongens- en meisjesscholen, maar het lijkt hem een goed idee om in de eerste jaren van de middelbare school klassen voor vakken zoals wiskunde en taal te scheiden.


Het huidige onderwijssysteem is sterk gericht op taal, en de leerkrachten - voornamelijk vrouwen - zien taal als een belangrijk prestatiecriterium. Dat past goed bij meisjes, maar jongens zouden meer baat hebben bij een aanpak gericht op ruimtelijk inzicht. 'Een jongen loopt gemiddeld 1,5 jaar achter op zijn taalontwikkeling ten opzichte van een meisje', zegt Louis Tavecchio, emeritus hoogleraar pedagogiek.


De oproep om jongens en meisjes te scheiden, is niet nieuw. Veertig jaar geleden gingen ook stemmen op voor zo'n splitsing van de klassen. Toen was dat om meisjes beter te laten presteren. In een gemengde klas zouden ze worden overschreeuwd door jongens.


Volgens Jelle Jolles, cognitief en klinisch neuropsycholoog en neurowetenschapper verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, kunnen gescheiden klassen inderdaad voor zowel jongens als meisjes positieve effecten hebben. Bij de exacte vakken bijvoorbeeld. 'Meisjes worden door jongens geremd omdat die beter zijn of doen alsof ze beter zijn.'


Toch maakt Jolles zich ook zorgen over de invoering van gescheiden klassen. 'Het moet niet te radicaal worden doorgevoerd, dat scholen heel veel vakken gescheiden gaan geven.'


Jongens en meisjes kunnen in gemengde klassen van elkaar leren. 'Jongens kunnen zich vaak net iets minder goed verbaal uitdrukken. Ze zijn impulsiever dan meisjes, maar kunnen via taal leren die impulsen beter te beheersen. Van meisjes kunnen ze leren hoe je je in taal uitdrukt. Meisjes kunnen van jongens leren om wat ondernemender te worden.'


Niet iedereen is enthousiast over het idee van Kuiper. 'Het is te kort door de bocht om leerlingen alleen op grond van hun sekse te scheiden', zegt Annemarie van Langen van het onderzoeksinstituut ITS van de Radboud Universiteit in Nijmegen, die is gespecialiseerd in onderzoek naar achterblijvende groepen in het onderwijs. Volgens haar zijn er naast sekse nog veel andere factoren die een rol spelen bij de prestaties in het onderwijs, zoals leerstijlen en sociaal-etnische gezinsachtergrond.


De VO-raad, de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs die schoolbesturen vertegenwoordigt, voelt ook nog weinig voor het invoeren van een jongens- en een meisjeswiskundeklas. 'Er moet eerst meer onderzoek komen over de oorzaken van de achterstand van jongens op school. Pas daarna kunnen we gaan denken aan een oplossing', zegt een woordvoerder.


Een oproep om jongens en meisjes apart les te geven, wordt positief ontvangen. 'Als kinderen daardoor beter presteren, is de minister een voorstander.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden