'Jonge meiden lezen graag over Chanel'

De meidenwebsite die Monique van Loon op haar 14de begon, trekt inmiddels een miljoen bezoekers per maand.

Monique van Loon geeft leiding aan de grootste meidencommunity van Nederland én is pas 22. Dat trekt de aandacht. 'Ik ben wel voorzichtiger geworden', zegt ze. In een interview in De Pers werd ze 'meidengoeroe' genoemd. Ze stond 'net niet' in de Quote 500 en zou volgens 'anonieme bronnen' een Porsche voor de deur hebben staan. 'Allemaal niet waar', zegt Van Loon. 'Heel vervelend als dat in de krant staat. Zo lijkt het net of ik kapsones heb. Ik ben er erg van geschrokken.'


Monique noemt zichzelf geen goeroe. Ze is hoofdredacteur van Girlscene.nl, een website over 'fashion, beauty en lifestyle' voor meisjes en jonge vrouwen van 14 tot 25, die onlangs voor het eerst meer dan een miljoen bezoekers per maand wist te trekken. 'Dat is bizar. En onwerkelijk.'


Monique was 14 toen ze begon. Ze zat op het vwo, woonde bij haar ouders en las graag bladen als ELLE, Yes en Tina. Maar ze had natuurlijk geen geld om elke week zes tijdschriften te kopen. 'Ik dacht: waarom staat die informatie over make-up en mode eigenlijk niet op internet? Als ík het zoek, zoeken mijn leeftijdsgenoten het ook. Dus ben ik zelf maar een website begonnen. Ik ben geen supernerd, maar ik was wel erg gefascineerd door internet: vanuit m'n kamer bij m'n ouders had ik toegang tot de hele wereld.'


Het begon te lopen toen de site, die toen nog Divided heette, werd genoemd in meidenblad Fancy. 'Ik heb nooit een cent uitgegeven aan marketing. Iemand moet de site hebben getipt.' Na een paar jaar verdiende Van Loon aan de site door verkoop van advertenties. En in 2006, haar eindexamenjaar, werd ze benaderd door Yourscene, dat de website wilden kopen. Voor welk bedrag wil Van Loon niet zeggen. 'Dat is geheim, maar ik ben niet over één nacht ijs gegaan. Het is mijn kindje, dat heb ik niet voor een appel en een ei de deur uitgedaan. Ik ben geadviseerd door mijn ouders. Mijn moeder is ondernemer, mijn vader zit in de reclame.'


Van Loon is nu freelance hoofdredacteur van Girlscene. Ze werkt voor Yourscene, een bedrijf dat ook andere sites beheert, zoals Partyscene en Fashionscene. Ze woont niet meer bij haar ouders in Veldhoven, maar in een koopappartement in de Amsterdamse Jordaan, vlakbij het kantoor aan de Keizersgracht.


Eén van de verklaringen voor het succes is dat Girlscene het publiek serieus neemt, denkt Van Loon. 'We maken geen kinderwebsite, eerder een volwaardig magazine op internet.'


Het kan jonge meiden - de doelgroep is 14 tot en met 24 - niet volwassen genoeg zijn. 'We schrijven alsof alle lezeressen 25 zijn, terwijl er meisjes van 10 of 11 tussen zitten.'


De interesses van meiden zijn in de afgelopen jaren veranderd, zegt Van Loon. 'De mindset is heel erg veranderd. Jonge meiden lezen graag over Chanel, terwijl ze dat soort kleding natuurlijk nooit kunnen betalen. Vroeger was het: Chanel? Waar kun je dat kopen dan? Nu willen ze weten hoe ze de look van de catwalk goedkoop kunnen imiteren, met kleding van H&M.'


Het gaat bij Girlscene, inderdaad, vooral over uiterlijk. 'Dat is wat de doelgroep wil. Maar we proberen ook wel andere dingen te doen. We hebben nu bijvoorbeeld een rubriek over meiden met een aandoening. Ik vind het belangrijk om te laten zien dat niet iedereen op een topmodel lijkt.'


Hoofdredacteur van een papieren glossy zou Van Loon niet willen worden. 'Je zal mij niet horen roepen dat papier dood is, maar ik ben superdigitaal. Als je voor een glossy schrijft, duurt het drie maanden voor je stukje in het blad staat. En als het eenmaal zover is, heb je geen idee hoe lezers erop reageren. Dat is bij ons wel anders. Als ik een fout maak, wordt het meteen afgestraft. Ik denk niet dat er een kritischer doelgroep is dan de onze.'


Jonge fashionista's

Meidencommunity Girlscene bereikte begin november voor het eerst het aantal van 1 miljoen unieke bezoekers per maand, en is daarmee veruit de grootste Nederlandse website voor meisjes.


Girlscene richt zich op meisjes en jonge vrouwen van 14 tot en met 24 jaar en houdt hen dagelijks op de hoogte over 'alles omtrent fashion, beauty en lifestyle'. De site heeft 90 duizend geregistreerde leden.


Bijna 1 op de 5 bezoekers komt meer dan 200 keer per maand op Girlscene. Bezoekers ('jonge fashionista's') kunnen lid worden, op ieder artikel reageren, discussieren op het forum en een 'shoplog' aanmaken - een fotodagboek met al hun aankopen.


Girlscene heeft een forum, waar tien (parttime) moderators er verantwoordelijk voor zijn dat het taalgebruik netjes blijft. Hoofdredacteur Monique van Loon: 'Het gaat er soms fel aan toe, ook in discussies over het hoedje van Lady Gaga. Jonge meiden zijn gewend om altijd en overal hun mening te geven.'


Girlscene.nl bestaat in de huidige vorm sinds januari 2007. De voorloper was Minettes.nl (Frans voor 'modepopjes'). Sinds vorig jaar is er ook een Girlscene schoolagenda en in juli was er een Girls Fair in de Amsterdamse Westergasfabriek, die door vierduizend meiden werd bezocht. Volgend jaar vindt daarvan de tweede editie plaats.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden