Jonge hoogopgeleiden prefereren 'zachte' bedrijfscultuur

Hoogopgeleide starters geven bij hun keuze voor een werkgever de voorkeur aan bedrijven met een 'zachte' bedrijfscultuur. Collegialiteit en informele omgangsvormen wegen zwaar....

Van onze verslaggeefster Yvonne Doorduyn

Dat blijkt uit het jaarlijkse imago-onderzoek van Ithaka Media Consult, in opdracht van het weekblad Intermediair. Net als de afgelopen vier jaar verkozen jonge hoogopgeleiden - minimaal hbo, maximaal tien jaar werkervaring - elektronicaconcern Philips tot meest aantrekkelijke werkgever van Nederland. Shell volgde net als vorig jaar op de tweede plek; ABN Amro, vorig jaar vijfde, eindigde als derde.

Hoogopgeleide starters hechten meer waarde aan de 'zachte' aspecten dan hun oudere collega's. Onder professionals, met meer werkervaring, wegen dynamiek, lange termijn doelstellingen, professionaliteit en sterke commitment zwaarder . Maar ook zij vinden de zachte criteria belangrijk.

Van de 8058 ondervraagde hoogopgeleiden stelt 65 procent professionaliteit het belangrijkste aspect te vinden in de bedrijfscultuur. De sfeer van samenwerken en collegialiteit komen op een gedeelde tweede plaats. Informele omgangsvormen en flexibiliteit komen vervolgens op de vierde en vijfde plek.

Naast een aansprekende bedrijfscultuur hechten jonge hoogopgeleiden bij hun keuze voor een bepaalde werkgever vooral veel waarde aan een behoorlijke afwisseling in het werk en goede doorgroeimogelijkheden.

De mogelijkheid om binnen het bedrijf carrière te maken, speelt een belangrijke rol. Het belangrijkste aspect voor de keuze voor een werkgever is of het om een uitdagende functie gaat. Een kwart van de ondervraagden noemt dit als belangrijkste keuzecriterium.

Een aantrekkelijk salaris is voor 16 procent van de hoogopgeleiden bepalend voor de keuze voor een werkgever en staat daarmee op de vijfde plek. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn voor 13 procent van de ondervraagden doorslaggevend.

In de lijst van favoriete werkgevers hebben acht van de tien bedrijven hun positie in de toptien kunnen behouden. Supermarktconcern Ahold en accountancy-organisatie KPMG zijn echter verdreven door onderzoeksinstituut TNO en computerfabrikant IBM.

Overigens werd het onderzoek gehouden in december vorig jaar en januari van dit jaar, dus nog vóór het boekhoudschandaal bij Ahold bekend werd.

De overheid is het afgelopen jaar veel populairder geworden als werkgever. Van de ondervraagden zou 70 procent wel bij het rijk willen werken, vorig jaar was dat nog 60 procent. Gemeenten en provincies stijgen ook in populariteit, maar scoren minder hoog.

Volgens Intermediair kiezen jongeren voor de overheid vanwege de betere balans tussen werk en privé. Ook wordt de overheid - een ''meer stabiele'' werkgever - meer aantrekkelijk gevonden in tijden waarin het bedrijfsleven bezuinigt en er ontslagen vallen. De deze week aangekondigde ontslaggolf onder ambtenaren is in het onderzoek niet meegenomen.

De campagne 'Werken bij het Rijk. Als je verder denkt' is voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot beste wervingscampagne voor nieuw personeel. Op de tweede plaats eindigde de Belastingdienst, als derde ABN Amro.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden