Jonge fotograaf die wist wat hij deed

In zijn regenboogoeuvre ving William Eggleston het dagelijks leven van de jaren zestig en zeventig.

Memphis, ca. 1965-1974Beeld David Zwirner Gallery, New York

De eerste kleurenfoto die de Amerikaanse fotograaf William Eggleston (1939) in 1965 maakte had nog niet eens zo veel kleur. Er staat een supermarktbediende op die boodschappenkarretjes verrijdt, en goed: zijn blonde haar glanst in het gouden zonlicht. En de stangen van de boodschappenkarretjes zijn prachtig diepgroen.

Maar leg de foto naast The Red Ceiling uit 1973, Egglestons beroemde foto van een lichtpeertje te midden van een zee aan zinnelijk rood geverfde muren plus plafond, en hij verbleekt acuut. Toch was die blonde jongen in zijn witte werkschort wel degelijk het begin van een regenboogoeuvre dat ontstond in een tijd dat menigeen een rimpelneus trok bij alleen al het idéé van een kleurenfoto.

Kleur - banaal, oppervlakkig, ordinair - was voor de snelle reclamejongens, niet voor serieuze fotografen die iets wilden vertellen over de wereld. Maar voor William Eggleston vertelde kleur juist alles over de wereld, in elk geval dat wat híj graag wilde vertellen. Verkeersborden, benzinepompen, parkeerplaatsen, een vrouw met lang rood haar, een driewieler, een gele telefoon - het alledaagse leven van de jaren zestig en zeventig kwam in zwart-wit gewoonweg niet alledaags genoeg over, vond de fotograaf. Om die gedachte kracht bij te zetten maakte hij gebruik van 'dye transfer', een techniek waarbij foto's laag over laag worden afgedrukt, met als gevolg intense kleuren.

Tussen 1965 en 1974 reisde Eggleston samen met schrijver Walter Hopps door de Verenigde Staten. De serie foto's die daaruit ontstond kreeg de titel Los Alamos, naar een stadje in New Mexico waar de eerste atoombommen werden gebouwd. Pas zo'n dertig jaar later werden de verspreid geraakte negatieven afgedrukt.

Untitled.

Foam toont de (bijna) complete serie uit de collectie van Museum Ludwig in Keulen. Het zijn foto's die gemaakt werden in de tijd dat Eggleston nog niet bekend was. Maar kijk ernaar en je ziet dat de jonge fotograaf al goed wist wat hij deed.

William Eggleston - Los Alamos.
17/3 t/m 7/6 in Foam, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden