Jonge dichter dicht over de liefde

De Utrechtse Nacht van de Poe was voor een groot deel het domein van jonge dichters die het vooral in zichzelf zoeken....

Of ze zelf ook in de zaal zat, zei hij niet, maar de bovenbuurvrouw van Mustafa Stitou vormde het onbetwiste hoogtepunt van de 24ste Nacht van de Poe. Voor een met bijna drieduizend mensen afgeladen Vredenburg las Stitou zijn zevendelige gedicht 'Ansichten'. Hij baseerde het op verhalen van zijn bovenbuurvrouw, die in de jaren zeventig als verpleegster in een psychiatrische inrichting werkte: 'In die hoedanigheid heeft ze veel dichters leren kennen.'

Cornelis Vaandrager, Jan Arends en A. Moonen ze passeerden allemaal de revue. Zo ontstond een mooi hommage aan een slag dichters dat nu niet meer lijkt te bestaan. Want hoe anders is de jonge generatie die op deze Nacht van de Poe zo goed vertegenwoordigd was. Alcohol, drugs en de zelfkant van de maatschappij vormen geen onderwerp meer, het is de liefde die jonge dichters als Dimitri Verhulst (1971), Tjitske Jansen (1971) en Tsead Bruinja (1974) inspireert.

Presentator Anton Korteweg opende de avond met een rekensom. Van de zeventien optredende dichters telde hij slechts 46 gedichten in de nieuwe Dikke van Komrij. Trek daar de tien gedichten van Hugo Claus van af en je houdt een gemiddelde van ruim twee per dichter over. Erg weinig, vond Korteweg, maar wel tekenend voor de Utrechtse vernieuwingsdrang.

Verhulst zorgde voor het eerste gedenkwaardige optreden door als een zelfverklaarde 'gigantomaan' in een 'zelfverzonnen gabbertaal' de strijd aan te gaan met de 'heer der sukkelaars'. Met zijn prachtige voordracht, waarin hij zich een waar en origineel navolger van Hugo Claus betoont, formuleerde hij wat zijn lijfspreuk zou kunnen zijn: 'Verwondering, mijn god, verwondering, daar mik ik op.'

De eerste dichter die de lachers op haar hand kreeg was Tjitske Jansen. Als Utrechtse speelde zij een thuiswedstrijd en vooral haar Vasalis-persiflage 'De idioot op het dak' moest zij meermalen onderbreken om het publiek tot bedaren te laten komen. Ook de oorspronkelijk uit Irak afkomstige Al Galidi wist de handen op elkaar te krijgen: 'Soms komt de liefde/zonder vrouw/maar in Nederland,/komt de vrouw/nooit/zonder fiets.'

Afgezien van Hugo Claus, die komende week zijn 75ste verjaardag viert en die een aantal gedichten uit zijn nieuwe bundel In geval van nood voorlas, stelden de presentaties van andere veteranen als Jan Wolkers en Charlotte Mutsaers teleur. Daar stonden dan weer prachtige voordrachten van Hagar Peeters en met name ook Maria Barnas tegenover.

Deze dertigjarige schrijfster en beeldend kunstenares die onlangs ook als dichter debuteerde, kwam als een verlegen en giechelend meisje het podium op. Vervolgens verraste zij door met grote concentratie een aantal liefdesgedichten voor te lezen, veelal met tragische afloop: 'Hij noemde me Bloem. Ook wel Lente, Sexy, Liefste,/Liefde, Lief en de laatste tijd steeds vaker/Lieverniet, Neelater, Alsjeblieft.'

Ook de zeven entr'actes waren dit jaar van wisselend niveau. Prachtige dans op gedichten van Martin Bril door het Rotterdamse gezelschap Conny Janssen Danst, een uitermate swingend optreden door de Belgian Bagpipes Groove Experience, maar ook een ronduit misplaatst optreden van de Hindoestaanse boyband Awaaz.

Het vreemdst was misschien nog wel het decor dat ontworpen was door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Vier metershoge, geschubde fallussen op de achtergrond en daarvoor een katheder die omwikkeld was met iets wat nog het meest op een grote bos metalen schaamhaar leek. Het paste wonderwel bij de flauwiteiten, waarmee Abdelkader Benali tegen driedeze wisselvallige, maar toch ook bijzondere nacht afsloot: 'Wie een grotere heeft dan ik, wilt u opstaan/Om te bewijzen dat u een end uit uw nek/Lult.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden