'Jonge choreograaf wil vaak te veel ineens'

Veel dansers die hun choreografietalent willen ontplooien, zijn opgeleid door de Dans Werkplaats Amsterdam. Na tien jaar vindt directeur Ger Jager het tijd voor een Danshuis....

Het mooiste cadeau dat hij zich kan wensen voor het tienjarig jubileum van 'zijn' Dans Werkplaats Amsterdam? Oprichter en artistiek directeur Ger Jager antwoordt snel: 'De realisatie van het Huis voor de Dans in de gashouder in Amsterdam-Oost/Watergraafsmeer.'

Een huis waar trainingen worden gegeven, voorstellingen gemaakt, en een gezelschap zijn onderkomen vindt. Zelfs als dit Huis voor de Dans het einde betekent van Dans Werkplaats Amsterdam (DWA) in zijn huidige vorm? 'Jazeker', zegt Jager.

Het Huis voor de Dans (naar voorbeelden in Londen en Parijs) is geen verzinsel maar een realistisch plan voor 2007. Samen met onder meer de dansgroep Kristina de Chl wil DWA daarvan een dansverzamelgebouw maken. Amsterdam zou zo zijn achterstand op dansgebied kunnen inhalen ten opzichte van Den Haag en Rotterdam die meer op dans gericht zijn. De gemeente heeft twee miljoen euro toegezegd.

Ook zou het Huis een oplossing bieden voor het steeds nijpender gebrek aan studioruimte in de hoofdstad. DWA zelf huist sinds de oprichting in het goed verstopte Pathalogisch Laboratorium op het voormalig Wilhelmina Gasthuisterrein. Waar vroeger in lijken werd gesneden, worden nu nieuwe dansmakers geboren onder begeleiding van Jager. Maar het gebouw dreigt te worden verkocht.

Jager heeft met zijn werkplaats voor afgestudeerde dansers die hun choreografische kwaliteiten willen ontdekken, veel moois om op terug te kijken, zegt hij. 'Studioprojecten die vaak niemand heeft gezien. Een solo van Thom Stuart voor een oud-Scapino-danseres met de ziekte MS. Prachtge duetten van Ted Stoffer. Experimenten van Anouk van Dijk, Sara Wookey, Elshout & Heler. Noem ze maar op.'

In die tien jaar DWA heeft hij de thema's zien verschuiven. Van een meer theatrale inslag eind jaren tachtig naar het fysieke onderzoek 'in de slipstream van William Forsythe' medio jaren negentig.

'Nu zie je makers weer wegtrekken van de pure dans. Meer literaire thema's. Dans als middel om een verhaal te vertellen. Het is de eeuwige pendule van vorm naar inhoud naar vorm naar inhoud.'

Ook de hype rond het gebruik van nieuwe mediamiddelen is aan DWA niet voorbij gegaan. Jager heeft er vaak een rem opgezet: 'Vaak zie je dat jonge makers veel tegelijk overhoop willen halen. met een componist een vormgever een videokunstenaar computerprogramma's willen werken. Ze raken zichzelf kwijt omdat ze nog niet hebben ontdekt waar hun eigen kracht ligt.'

Jager realiseert zich dat een werkplaats als DWA, hoe nodig ook voor de aanwas van talent, bijdraagt aan het overaanbod van dans. Immers iedere nieuwe maker wil zijn voorstellingen graag afzetten. 'Er is wel degelijk groei van het dansplubiek, blijkt uit recent onderzoek. Maar dat houdt geen gelijke tred met de groei van het aantal voorstellingen.' De DWA-baas verwacht dat er nog nieuw publiek is te vinden. 'Daarom hebben we de formule Dansstorm opgezet: een reizende samenvoeging van geslaagde projecten van jonge choreografen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden