Jong talent trekt aandacht

De Amsterdamse modeweek levert elk jaar nieuwe modebeloften op.

AMSTERDAM - Niemand hoeft Joris Suk en Hans Hutting van Maison the Faux te vertellen dat een beetje hysterie het over het algemeen goed doet op de catwalk. Een decor met een vijver en planten, modellen met roze en blauwe mascara en drie bijna naakte zangeressen met beschilderde borsten en gezichten die schreeuwen in plaats van zingen. En dan de kleren: Suk en Hutting maken extravagante hippiemode. Veel laagjes, veel kleur, veel sieraden, veel handwerk.


Allemaal tegelijk is dat al te uitgesproken voor de meeste vrouwen. Maar het is volgens de ontwerpers ook niet de bedoeling dat dragers in het dagelijks leven alle kleding van Maison the Faux tegelijk uit de kast trekken. Gewoon een bijzondere handgemaakte trui in combinatie met een oude spijkerbroek. Zo zien zij het voor zich. Het grote gebaar, dat bewaren ze wel voor hun shows.


Maandagavond, tijdens de laatste show van de modeweek, leverde hun eigenwijze presentatie een daverend applaus op. Na twee keer showen geldt het label van Suk en Hutting, die pas een jaar geleden zijn afgestudeerd, binnen Nederland als een belangrijke naam om in de gaten te houden. In september vertrekken de ontwerpers naar Parijs, om te kijken hoe daar wordt gereageerd op hun werk.


Nog een naam om in de gaten te houden: David Laport. Laport (geboren als David van der Schraaf) studeerde twee jaar geleden af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en kreeg na zijn debuut in januari direct het stempel 'modebelofte'. De jonge ontwerper is goed met materiaal: hij heeft vijftig meter nylon uitgerafeld om veren te suggereren en hij heeft kant met een geometrisch patroon laten weven in Oostenrijk. In combinatie met lakleer en geplisseerde zijde leverde dat moderne jurken op die werden gedragen met platte slippers.


Die platte schoen is een hit tijdens Amsterdam Fashion Week. Want ook in Nederland is het besef doorgedrongen dat onmogelijk hoge hakken niet per definitie iets toevoegen op een catwalk. Bij Marga Weimans hadden de modellen zelfs helemaal geen schoenen aan. In plaats daarvan was op onderbenen en voeten gekleurde tape geplakt. Lekker experimenteel.


Dat past wel bij Weimans, die met haar nieuwe collectie haar werkproces wilde laten zien. De show begon met onconventionele jurken van stevig wit papier die aan maquettes refereerden. Die spektakelstukken zijn leuk voor de collectie van het Groninger Museum, dat al jaren in Weimans investeert en momenteel een tentoonstelling met haar werk heeft ingericht. Maar een winkelier heeft er weinig aan. De commerciële variant op haar experimentele werk leverde niet meer op dan vrij eenvoudige, iets uitlopende jurkjes tot net boven de knie met een vage digitale print. En dat terwijl Weimans negen jaar na haar afstuderen eindelijk de grote stap naar de verkoop wilde maken.


Maison the Faux en David Laport waren de hoogtepunten van de laatste show dit jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden