Jong en hip willen ze bij Hudson's Bay; de bezoekers zijn vooralsnog grijs

Met goodiebags en een dj verleidt het nieuwe warenhuis klanten naar binnen te komen, waar in het zwart geklede personeelsleden hun een winkelervaring willen bieden die 'niet droog is, niet scripted'.

Jerry Storch, bestuursvoorzitter van Hudson's Bay Company, wordt rechtgehouden door zijn bewaker. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Jerry Storch, bestuursvoorzitter van Hudson's Bay Company, wordt rechtgehouden door zijn bewaker.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

'Ik ben influencer', verklaart Robin 'Balou' Huisman, lid van een team jongeren met groene mutsjes, vlak nadat Hudson's Bay voor het eerst zijn deuren heeft geopend aan het Amsterdamse Rokin. Met foto's voor haar twaalfduizend volgers op Instagram moet de lange, blonde en tengere Balou de keuzen van jongeren beïnvloeden. Even tevoren is ze ter gelegenheid van de feestelijke openingsdag met een stel andere influencers komen aanfietsen in het kielzog van Jerry Storch, de bestuursvoorzitter van Hudson's Bay Company, die met moeite overeind blijft.

Betaalde influencers zoals Robin Balou moeten jongeren naar de fonkelnieuwe en zonovergoten winkelvloeren van Hudson's Bay trekken. Het tekent de strategie van de Canadese warenhuisketen, die in Nederland de komende drie weken nog negen filialen uitrolt. Jong, hip, persoonlijk, online en op ieder sociaal medium te vinden.

De influencers met groene Hudson's Bay-mutsjes dartelen vanaf klokslag tien uur over de witte stenen vloeren van het warenhuis. Bobby Womack's Across 110th Street galmt uit de speakers en jonge in het zwart geklede personeelsleden staan klaar om een winkelervaring te creëren die 'niet droog is, niet scripted', aldus een van hen. Rond openingstijd is het vooral ons-kent-ons in de wereld van detailhandel. Leveranciers, agenten, personeel. Hudson's Bay belooft 2.500 banen te creëren in Nederland, de eerste 1.600 zijn al een feit.

Luxe warenhuis Groningen sluit

Het luxe warenhuis Topshelf in Groningen sluit na anderhalf jaar weer zijn deuren. Het Nederlandse Topshelf vestigde zich in het voormalige V&D-pand aan de Grote Markt, maar zijn exclusieve formule sloeg niet aan in Groningen. Hudson's Bay Company heeft plannen voor vijftien warenhuizen in Nederland, waarvan dertien in voormalige V&D-panden, en overweegt er maximaal vijf meer. Het bedrijf wilde gisteren niet zeggen of Groningen nu ook een optie is.

Al snel doen nieuwsgierige klantenhanden de olijfgroene jasjes en oranje damestruien van kledingmerk Anecdote schommelen op de rekken. Dames van middelbare leeftijd staan met winkeltasjes op de roltrappen naar boven, hun gezichten omhoog gericht.

Tegen het middaguur zijn de influencers verdwenen, de goodiebags - cadeaupakketjes voor nieuwe klanten - die zij uitdeelden ook. Van het entertainmentteam is alleen nog een dj zichtbaar. Hij stroopt met een rijdende speaker de verdiepingen af, tussen het langzaam groeiende, nieuwsgierige lunchpauze-publiek. Het is wellicht treffend voor het Nederlandse Hudson's Bay-avontuur in grotere lijnen; een daverend begin, nu even kijken of ze die bombarie weten vast te houden.

Millennials

Het warenhuis profileert zich als premium, geen luxe. Net iets onder de Bijenkorf, maar ver boven de V&D, waarmee het geenszins vergeleken wil worden. Het woord 'Bijenkorf' keert vandaag in vrijwel ieder gesprek terug, geregeld, in negatieve zin. 'Ik kwam er vroeger vaak, maar nu niet meer', zegt bezoeker Wilma Gout (63). 'Ik ga geen bloesje van 500 euro kopen.'

Hudson's Bay richt zich op millennials; twintigers en jonge dertigers. Maar het winkelende publiek is op dinsdagochtend grotendeels van middelbare leeftijd. Veel bezoekers merken op dat er een spagaat zit tussen doelgroep en prijzen. Er zijn jassen te koop voor 130 euro, maar truitjes van 90 en jurken van 287 euro zijn veel talrijker. Kleding gericht op jongeren, met prijzen die dichter bij het budget van ouderen liggen.

Het warenhuis is nog op zoek naar zijn plek in Nederland. De bezoekers willen ook weten waar ze Hudson's Bay moeten plaatsen, maar lijken de Canadese nieuwkomer vooralsnog goedgezind. 'Ik denk dat het een aanvulling is in de binnenstad', zegt Hans (60) vanuit zijn stoel in de luxe - pardon, premiumkapsalon Aveda, in de kelder van het warenhuis. 'Ik kan me voorstellen dat ze het gaan redden. En het is prettig dat het een mooie winkel is, niet wéér een wietshop, ijssalon of souvenirwinkel. Dat is een verschrikking hier in de binnenstad.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden