Jolig

De 'selfie der selfies' tijdens de Oscars bleek een marketingstunt. De pizza die werd bezorgd tijdens de uitreiking leek op reclame, maar was het niet.

Er bestaan bijna geen termen die bombastisch genoeg zijn om de selfie die Ellen DeGeneres deze week bij de Oscars maakte, afdoende te beschrijven. 'Selfie der selfies' was een veelgenoemde term, überselfie is vast ook genoemd, en wij zouden willen pleiten voor: de selfies die alle selfies overbodig maakte. Wetenschappelijke feiten over deze selfie: het is de meest geretweete foto ooit, en hij is leuk, want niet alleen Ellen staat erop, maar een hele berg sterren: Brad Pitt, Meryl Streep, Bradley Cooper, een streep van het gezicht van Angelina Jolie en nog meer celebrity's, jolig bij elkander.


Maar nu: even zeuren. Want het was natuurlijk geen selfie. Ellen had hem niet zelf gemaakt! Hij was gemaakt door Bradley Cooper. Met de telefoon van Ellen, dat wel.


Of de telefoon van Ellen: nee, dat ook niet. Ellen, die veelvuldig twitterde tijdens de Oscars, deed dat allemaal op een speciaal gekregen toestel van Samsung, omdat de ceremonie door dat bedrijf werd gesponsord. Ze was in de weken voor de Oscars getraind om de Samsung Galaxy Note te gebruiken. (Achter de schermen gebruikte Ellen haar eigen vertrouwde iPhone. De stouterd.)


Dit vinden wij van de snobistische sterrenkijkerij toch een beetje goedkoop. Denk je als nieuwsconsument dat je daar een heel spontane foto aantreft van een berg sterren die puur voor eigen lol met elkaar staan te poseren, blijkt het een slinkse viral social-media-campagne van Samsung via Ellen. Dit concludeerde uw sterrenkijker zelf al zuur en chagrijnig, maar het werd deze week ook bevestigd door The Wall Street Journal.


Cola

En nog meer leuk Oscarsponsorsterrenmediacampagnenieuws, want op de een of andere manier geniet uw kijkertje daarvan. Ellen, alweer, die gekke malle vrouw, besloot tijdens de Oscars een paar dozen pizza's te bestellen voor haar publiek. Want dat zou wel honger hebben, dacht ze. 't Is toch een lange zit.


Er kwam, na een telefoontje van Ellen naar Big Mama's & Papa's Pizza in Los Angeles, een schattige bezorger tevoorschijn, die tot zijn grote schrik en schik stukjes pizza mocht uitdelen aan onder anderen Julia Roberts, Meryl Streep en Chiwetel Ejiofor (die om een hele doos voor zichzelf vroeg). Leonardo DiCaprio hoefde niet, maar de moeder van Jared Leto wilde juist weer wel.


Enfin, dan ga je denken dat dit ook allemaal een grote, vooropgezette stunt is. Vooral omdat de pizzabezorger ook nog 1.000 dollar fooi kreeg, in nota bene de hoed van Pharrell Williams. Dat is zo knus en kneuterig dat het wel een sluw bedachte campagne van het grootkapitalisme moet zijn!


Maar, nee dus. Juist niet. Pepsi sponsorde dit jaar de Oscars, maar op de pizzadozen van Big Mama's & Papa's stond overduidelijk het logo van Coca-Cola. Dat merk sponsorde sinds 2006 de Oscars, maar doet dat net sinds dit jaar niet meer.


De site Ad Age meldde dat een reclame van een halve minuut tijdens de Oscars dit jaar 1,9 miljoen dollar kostte.


ABC, het netwerk dat de Oscars uitzendt, is met een onderzoek naar het pizza-incident begonnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.