Jokkende reclame?

Regelmatig doen bekende Nederlanders kond van hun voorkeur voor een bepaald merk. Zo liet Monique van de Ven weten dat ze haar verzekeringen en hypotheekzaken bij FBTO heeft ondergebracht....

Rob Mol, woordvoerder van FBTO: 'De fout ligt niet bij Monique, maar bij FBTO. Toen we contact met haar zochten, liet ze ons weten dat ze zich alleen leent voor producten waar ze helemaal achter staat. Enfin, alles uitgezocht en in orde bevonden. Nu wil het geval dat haar man een hypotheek bij Aegon had lopen. Die zou dus moeten worden overgesloten. Maar als je dat tussentijds doet, kan dat veel geld kosten. Afspraak was dat wij haar zouden waarschuwen als de rentevaste periode was afgelopen. Intussen was de reclame-afdeling van FBTO ermee aan de haal gegaan en die heeft zo'n uitneembaar kaartje in het blad Vivenda laten plaatsen. Daar is het misgegaan, want dat was veel te vroeg. '

Ton Elias, woordvoerder van Aegon: 'Ik trek daar geen grote broek voor aan. Dit soort gevalletjes is leuk, maar voor hetzelfde geld overkomt het ons. We hebben nog een inhaakadvertentietje gemaakt: 'Monique, zeker weten?'

Jan van der Woude van reclamebureau Roorda en Company: 'Ik heb in een eerder leven reclame gemaakt voor Proctor and Gamble, die maken Ariel. Daar hadden we te maken met mevrouw X in de Kerkstraat, die een testimonial vertelde dat zij Ariel gebruikte, omdat zij dat het beste merk van de wereld vond. Dat was ongelogen: mevrouw X bestond en zij vond Ariel ook het beste wasmiddel. Liegen in reclame is not done en zeker niet door een bekende Nederlander die zichzelf speelt. Makkelijk genoeg, een bedrijf spendeert miljoenen om zich in de markt te plaatsen. Valt dat bedrijf door gejok door de mand, dan is al dat geld weggepist.'

Peer Mancini, hoofdrolspeler in de reclamefilmpjes voor Melkunie: 'U kunt mij niet vergelijken met Monique van der Ven. Ik speel niet mezelf, maar een rol van iemand die een bepaald melkproduct lekker vindt. Van de acht filmpjes over calcium-plus, boerenvla, milkshake, melk-huppeldepup en weet ik wat nog meer, vond ik karmemelk nog het lekkerst. Maar eigenlijk houd ik niet zo van melk. Ik hou meer van . . . Nou ja, u hoeft het merk niet te noemen, want dan krijg je allemaal praatjes. En ze praten al genoeg over mij. Ik kan de deur niet uitlopen of ik word drie tot vier keer aangesproken met ''Ha, daar gaat de melkman''. Soms, meestal, vind ik dat wel leuk. Het hangt af van de omstandigheden.'

Arjan Ederveen, acteur: 'Ik heb geen principiële bezwaren tegen reclame, maar dat komt ook omdat ik altijd een typetje speel. Toch heb ik meer commercials geweigerd dan gemaakt. Dan vond ik het idee niet leuk of niet goed genoeg. Soms allebei.'

André van den Heuvel, acteur: 'Destijds met de reclame voor NMB zag u niet André van den Heuvel, maar een soort tussenfiguur die vragen van het publiek doorspeelde naar de bankier. Dat moet u goed beseffen. Het is bovendien al heel lang geleden, die bank bestaat niet eens meer. Bovendien vind ik Monique van der Ven een fantastische collega, dus van mij hoort u niets ten nadele van Monique. '

J. Paping, echtgenote van Elf-

stedentochtwin-naar Reinier: 'Tegenwoordig krijgen ze onderweg eten aangereikt, maar ik heb Reinier in 1963 nog alles meegegeven, want hij sliep niet hier, maar bij mensen thuis. Dat was Brinta voor het ontbijt, een paar repen melkchocolade van Van Houten en droge, harde metworst. Als ondergoed had ik hem een hemd van het Noorse merk Brijnje meegegeven. Dat heeft gaatjes, zodat de lichaamswarmte beter bewaard blijft.

'Na afloop heeft Reinier argeloos aan de reporters verteld dat hij Brinta had gegeten. Toen heeft die firma een paar dagen later contact met hem opgenomen en gevraagd of hij het goed vond dat ze ermee zouden adverteren. Reinier heeft er geen geld voor gekregen. Logisch, hij was nog amateur.

'Verbaast u dat? Nou ja, laat ik zeggen, dat Brinta wel wat heeft gedaan. Van Brijnje en van Van Houten hebben we nooit wat gehoord. En ook niet van Polaroid, zijn zonnebril. Die is na afloop in de drukte bij de finish kapotgedrukt. Het zakje, waar de rest van zijn eten inzat, niet. Reinier heeft dat weer mee naar huis genomen, maar de inhoud hebben uiteindelijk de muizen opgegeten. Dat komt, toen woonden we nog in Ommen, in het bos.'

Gijs Zandbergen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden