nieuws fraude

John de Mol zet rechtszaak tegen Facebook over bitcoin-nepadvertenties door

John de Mol wil toch een uitspraak van de rechter in de zaak die hij heeft aangespannen tegen Facebook. De rechter had de twee partijen gevraagd met elkaar in gesprek te gaan, maar dat haalde volgens de mediamagnaat niets uit.

John de Mol Beeld Jeroen Jumelet / ANP

De Talpa-oprichter eist maatregelen tegen nepadvertenties waarin hij zogenaamd bitcoinproducten aanprijst. Na drie maanden onderhandelen concludeert De Mol dat het niet lukt om afspraken te maken met Facebook. ‘Afspraken die we tijdens de onderhandelingen met het bedrijf dachten te hebben gemaakt, werden vervolgens alsmaar niet vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Het bedrijf heeft een rookgordijn van welwillendheid opgetrokken’, aldus De Mol in een verklaring.

‘Waarom is het zo moeilijk voor Facebook om maatregelen te nemen tegen dit soort advertenties’, vraagt hij zich hardop af. ‘Ik begrijp dit totaal niet en vind het stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform ter beschikking stelt aan criminelen met als doel om onschuldige mensen op te lichten. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat nog meer winst toch belangrijker is.’

Technisch lastig

Het bedrijf verklaarde in juni tijdens de zitting al dat het technisch lastig is om de frauduleuze advertenties tegen te houden en herhaalt dat nu. Het bedrijf betwist niet dat dit soort advertenties niet mogen, maar stelt dat criminelen allerlei trucs uithalen om de advertenties toch op Facebook geplaatst te krijgen. Bijvoorbeeld het weglaten van de naam van de bekende persoon of het maken van een bewuste spelfout (het cijfer ‘1’ in plaats van de letter ‘l’) om de geautomatiseerde systemen te misleiden. Een andere truc is om afbeeldingen over elkaar te plaatsen. ‘We hebben hier te maken met oplichters die hun tactieken voortdurend aanpassen om zo detectie te ontlopen', aldus Facebook. 

Niet alleen De Mol heeft last van de nepadvertenties. In deze advertentie wordt Jeroen Pauw gebruikt in combinatie met de vormgeving van de Volkskrant.

Volgens Facebook kan technologie voor gezichtsherkenning  in de toekomst een oplossing zijn bij het automatisch herkennen van foto’s van bekende mensen in combinatie met misleidende advertenties. Privacywetgeving vereist echter nadrukkelijke toestemming van de betrokkene voor de verwerking van biometrische gegevens, tempert het bedrijf gelijk de verwachtingen. Ook zou de techniek niet geschikt zijn voor het scannen van advertenties.

Niet alleen De Mol heeft last van de nepadvertenties. In Nederland worden ook Jeroen Pauw, Waylon en Humberto Tan ongewild gebruikt. De Mol eist van de rechter een filter waardoor de advertenties met zijn naam en portret worden geblokkeerd op Facebook en Instagram.

Meer over de bitcoinfraude:

Nederlandse onderneming betrokken bij frauduleuze bitcoinadvertenties

Nepadvertenties van bekende Nederlanders vormen groeiend probleem: 1,7 miljoen euro schade gemeld

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden