John de Mol heeft lak aan alles behalve kijkcijfers

John de Mol

 

John de Mol heeft Talpa Media voor een half miljard euro verkocht aan de Britse commerciële zender ITV. Als het bedrijf de komende zeven jaar mooie winsten blijft boeken én De Mol mooie programmaformats blijft bedenken, komt er nog 600 miljoen bij.

De winst van Talpa en de creativiteit van De Mol hangen sterk met elkaar samen, dus eigenlijk heeft ITV John de Mol een 7-jarig contract aangeboden, dat bestaat uit een gegarandeerd inkomen van 70 miljoen per jaar en een bonusplan dat kan oplopen tot 85 miljoen euro per jaar.

Engelsen zijn ook niet gek: die verwachten hun investering terug te verdienen. Met de programma's die nu al in het portfolio van Talpa zitten (The Voice, I Love My Country, Utopia) en andere formats die de komende zes jaar nog uit het brein van De Mol zullen opborrelen. Zo is het wachten op de grote show Dance, Dance, Dance (BN'ers doen dansjes na) en Popster, een talentenjacht voor poppenspelers.

Er komen naar verluidt elke dag tientallen programma-ideeën binnen bij Talpa. Die worden allemaal gelezen, omdat De Mol bang is dat er iets tussenzit wat hij zelf over het hoofd heeft gezien. Dat is tot dusver nog niet voorgekomen. Er was dus nooit iemand op het lumineuze idee gekomen van een talentenjacht voor poppenspelers. Tot John de Mol zelf een brainwave kreeg. Niemand vóór John de Mol had bedacht dat het interessant zou kunnen zijn wildvreemden in het pikkedonker te laten daten. Het idee zou overal zijn weggehoond, maar John de Mol zag meteen de mogelijkheden.

Het is een mysterieus universum, dat van John de Mol, en er gelden andere wetten.

Formats waarvan je als gewone tv-kijker zou denken dat ze totaal kansloos zijn of louter geschikt als keiharde satire, veranderen in zijn handen opeens in wereldwijde kaskrakers. Niemand was aanvankelijk enthousiast over Big Brother en voor The Voice moest hij bijna uitzendtijd kópen. Nu is dat laatste programma bij het grote Amerikaanse netwerk NBC een enorme kijkcijferhit en ging het ITV vooral om de rechten op die zangwedstrijd. Als je het ziet, denk je dat je zoiets na drie pils en even goed nadenken ook zo op papier zet, maar dat is dus niet zo. Anders had ITV jou wel gekocht.

John de Mol weet iets wat televisiemakers in Engeland, in Amerika, in Duitsland en nog talloze andere landen kennelijk níet weten. Hij verzint iets en mensen in 160 landen vinden het fantastisch. Chinezen, Amerikanen, Arabieren: allemaal wilden ze De Mol kopen.

Wat maakt hem zo bijzonder? Ik vermoed zijn totale gebrek aan valse schaamte. Hij heeft lak aan alles, behalve aan kijkcijfers. Het gaat hem niet om goede programma's, maar om succesvolle. Hij is een hitmachine: die draait ook niet om de muziek, maar om de hits. Als De Mol zou bedenken dat De Grote Masturbatieshow wel eens een internationale klapper zou kunnen worden, dan gaat hij die maken. Hij werkt binnen andere kaders - wat door miljoenen mensen wordt gewaardeerd, kan nooit plat, smakeloos of goedkoop zijn.

Maar boven alles: John de Mol is een mensenkenner.

Over de gevolgen van de overname voor de Nederlandse tv: 'Hopelijk betekent het op de lange termijn dat we in Nederland nog meer grensverleggende televisie zullen zien.'

We worden de proeftuin voor ITV-formats by John de Mol.

Wat bedoelt hij daarmee, na alle grensverleggende programma's waarmee hij de wereld de afgelopen decennia al wist te verrassen? Zijn er nog grenzen te verleggen? Wat staat ons in godsnaam nog te wachten?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.