Johan Fretz: 'Sterker en Socialer. Dat typeert de PvdA onder Diederik: het is nooit genoeg'

Columnist Johan Fretz snapte de kritiek op het PvdA-campagnespotje met de kinderen van Diederik Samsom niet zo. Het was iets anders dat hem stoorde: het drammerige van Samsom.

PvdA-lijsttrekker Diederik Samsom spreekt de leden toe tijdens een verkiezingscongres van zijn partij in Utrecht, afgelopen weekend.Beeld anp

Bij de PvdA gaan ze bij de komende verkiezingen de Personality-campagne voeren. Dat is na jaren strategische chaos best een goed idee. Er is alleen een probleem: bij een persoonlijkheidscampagne heb je wel de juiste persoonlijkheid nodig.

De zurigheid is onder het tapijt geveegd. Weg met de somberte. De PvdA moet de partij van de Hoop zijn, naar goed Amerikaans voorbeeld. Het artwork ziet er prachtig uit, de sociaaldemocraten stralen voor de verandering optimistische eenheid uit, de ondernemer wordt niet meer eenduidig weggezet als het rijke kwaad en er is een nieuwe regel: de komende maanden wordt leider Diederik Samsom in de media steevast Diederik genoemd. Let maar op interviews met PvdA'ers.

'Diederik heeft het heel goed verwoord'.

Wij, de kiezers, moeten namelijk een band met Diederik krijgen. We moeten denken: wat een sympathieke familieman. We moeten denken: hij is er een van ons.

Vorige week was er veel te doen om Diederik's eerste campagnespotje. Het spotje speelde zich voor een belangrijk deel af in Diederik's huis en we zagen zijn kinderen, over wie Diederik openhartig vertelde als de bron voor zijn politieke gedrevenheid. Om eerlijk te zijn begreep ik de kritiek daarop niet zo. Wat is er mis met een persoonlijk verhaal in de politiek? Zeer welkom te midden van het technocratische verdriet. Bovendien: Diederik en zijn vrouw maken zelf wel uit of ze het kies vinden om hun kinderen in een spotje te laten zien. Nee, wat mij stoorde aan de spot was iets heel anders. Het was het shot waarin Diederik vastberaden en daadkrachtig in de camera sprak. Daarin bleef hij toch weer iets onuitstaanbaar drammerigs houden.

Waar de slogan onder Kok & Bos nog 'Sterk & Sociaal' was, is het onder Diederik 'Sterker & Socialer' geworden. Dat typeert de PvdA onder Diederik. Het is nooit genoeg. Het moet altijd nog meer zijn, dan het al was. Het is zo daadkrachtig, dat je afhaakt. Ik raad iedereen aan eens oude fragmenten van Diederik terug te kijken. Hij had nog haar, een wat warrige bos krullen en zat er af en toe een beetje onhandig, haast verlegen bij. Maar wat een verademing om hem zo te zien. In die oudere fragmenten is Diederik onbedachtzaam zichzelf, ontspannen, geestig, in staat tot zelfrelativering en bovenal: hij beschikt zichtbaar over het vermogen tot verwondering en twijfel, eigenschappen die hard nodig zijn om wezenlijk vooruit te komen. Eigenschappen die de natuurlijke leider onderscheiden van de streber. Hoe Diederik zich sinds zijn benoeming tot partijleider profileert berust duidelijk op een misverstand over leiderschap.

Zonde. Jammer dat niemand de PvdA heeft verteld dat hun persoonlijkheidscampagne eigenlijk bedoeld is voor Asscher, of zoals ze zelf zouden zeggen: voor Lodewijk.

Johan Fretz is schrijver en columnist voor Volkskrant.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden