Jip en Janneke feesten mee op Franse partijtjes

Begonnen in de Parijse voorstad Créteil rukt de HEMA nu op in heel Frankrijk. De winkelketen heeft er een soort cultstatus. 'Alles Ema', zeggen de Franse moeders.

PARIJS - 'Er op af! Het is daar een grot van Ali Baba. Met prijzen die echt niet te geloven zijn. Ik ben verslingerd aan de Hema.' Zo meldt winkelcoach Malice et blabla op internet het grote nieuws dat de Hema een winkel heeft geopend op de Rue du Faubourg Saint-Antoine, een levendige straat niet ver van Bastille in hartje Parijs.


'Dit is de H&M van de huishoudelijke producten', vindt website Toute la Culture. 'Chic et goedkoop: praktisch, duurzaam en onvermijdelijk. Een klein merk dat alles heeft van een grote keten.'


Ook Naima van Les Bons Plans de Naima is enthousiast. Ze valt voor de kerstdecoratie, de Hollandse koekjes en de kwaliteit van de cosmetica en is enorm te spreken over de chocoladeletter die tijdens de openingsdagen werd uitgedeeld aan iedere klant die meer dan 5 euro besteedde. Zelfs Sinterklaas was op zijn schimmel nog even een kijkje komen nemen. Ze heeft er een foto van op haar site.


De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, kortweg HEMA, is hard op weg Frankrijk te veroveren. De vestiging bij Bastille is de derde van Parijs en de vijftiende die in drie jaar tijd in Frankrijk werd geopend. En het einde is nog lang niet in zicht. Ook Bordeaux, Lyon en Straatsburg moeten aan de Hema.


De winkelketen heeft in korte tijd een soort cultstatus opgebouwd. Figaroscope, de uitgaanskrant van dagblad Le Figaro, spreekt over 'een golf van koelte uit het noorden' en roemt de papierafdeling en de Kits à cupcakes. Shoppingsite Evous vindt het geweldig dat de Hema door zijn ronde prijzen 'afrekent met de hypocrisie van 9,99 euro' en kan de stroopwafels en drop warm aanbevelen. De collega's van 2bees noemen het een Monoprix op z'n Hollands, en zijn verslingerd geraakt aan de Japanse nootjes.


Plastic champagneglazen

Het begon allemaal in 2009 in een winkelcentrum in Créteil, een voorstad ten oosten van Parijs. Daarna volgden vestigingen in andere steden, vooral in Noord-Frankrijk. Het offensief in Parijs werd geopend met een winkel vlakbij Les Halles, het grootste winkelcentrum van Europa. Daarna volgde een kleinere Hema in het Gare du Nord, gericht op reizigers. Ook station Saint-Lazare heeft sinds kort een vestiging.


De winkel bij Bastille is een slag groter: twee verdiepingen, roltrap en uitgebreid assortiment. Meteen bij de ingang begint het feest: vier plastic champagneglazen voor 3 euro. Vloeken in de kerk, zou je denken. Maar de Fransen laten zich er niet door weerhouden. Verder het vertrouwde aanbod: handdoeken, feestmutsen, kaarsen, kettinkjes, pannen, rode plastic keukenmessen, tekenpapier, kinderkleding, schroevendraaiers, heel veel kerstkransen, kerstballen en kerstmannen en zelfs nog zakken in de chocola gedoopte pepernoten. De Zwarte Pieten op de verpakking zullen vooralsnog op weinig begrip stuiten.


Een jongeman grist een ontbijtkoek uit het schap alsof hij nooit anders gedaan heeft, twee meisjes staan te dralen bij de zakken chips. 'Ik ben zeer aangenaam verrast door de prijzen', zegt mevrouw Lecompte, terwijl ze keurend een rompertje ophoudt. Ze is met haar dochter helemaal uit Neuilly gekomen voor een winkelexpeditie. 'Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe die Belgen dat voor dit geld kunnen maken.'


Leefmomenten

Het echtpaar Bensalah heeft z'n rode winkelmand al behoorlijk vol geladen: serpentines, vier theeglazen, een houten brandweerwagen, schriften, shampoo. 'Alles ziet er helder en fris uit', vindt mevrouw. 'Je koopt hier snel meer dan je eigenlijk van plan was.'


'In onze thuismarkten kennen de mensen onze spullen en onze winkels', zei directievoorzitter Ronald van Zetten eerder deze maand bij de opening van de nieuwe Parijse vestiging. 'Dat was in Frankrijk niet het geval. Daarom hebben we gekozen voor een zo logisch mogelijke indeling.' De winkel is opgebouwd rond 'leefmomenten': eetkamer, badkamer, studeerkamer en zo verder. Om de eerbiedwaardigheid van het merk te onderstrepen, staat er 'Depuis 1926' (sinds 1926) onder de naam.


Is er dan helemaal niets op de Franse Hema aan te merken? Toute La Culture vindt de kleding 'totaal niet interessant'. En Naima klaagt over de internetwinkel die onlangs werd gelanceerd. 'Een tarief van 7,50 euro per post, en pas gratis bezorgen bij bestellingen boven de 75 euro, dat vind ik aan de dure kant.'


Intussen komt de Hema ook letterlijk dichterbij. Ruim een jaar geleden doken op kinderfeestjes in de buurt de eerste plastic Hemaslingers op. De Hema kinderchampagne werd geserveerd in bekers van Jip en Janneke - al wist geen Frans kind wie dat zijn. Voor de afhaalouders waren er pepernoten bij de thee. En bij het afscheid kregen alle kinderen een zakje met Hema-spulletjes mee naar huis: yoghurtsnoepjes, houten fluitjes, een tol. 'Alles Ema', zeiden de Franse moeders. 'Jij zou er ook eens moeten gaan kijken.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden