Jimmy Fallon is 'koning viral' maar NBC verdient er nog niets mee

De nieuwste 'History of Rap', U2 op het dak van het Rockefeller Center en - gisteren nog - Arnold Schwarzenegger als tv-kok. De grappen van Jimmy Fallons Tonight Show gaan via YouTube de wereld over. Een maand na zijn debuut blijkt Fallon een schot in de roos, al zint zender NBC nog op het ten gelde maken van het onverwachte digitale succes.

De evolutie van hip-hop dancing is het populairste filmpje uit The Tonight Show tot nu toe.Beeld ap

'We moeten nu manieren verzinnen om geld te verdienen aan de populaire filmpjes die online massaal gedeeld worden', reageert de zender op het succes van Fallon. Tijdens zijn eerste maand als presentator van de legendarische The Tonight Show genereerde hij in totaal maar liefst 120 miljoen kliks op YouTube, Twittervermeldingen en Facebook-likes. Volgens onderzoeksbureau RelishMIX is dat een absoluut record. Ter vergelijking: concurrenten Jimmy Kimmel van ABC en ouwe rot David Letterman deden het met respectievelijk 57 miljoen en 2,3 miljoen een stuk minder goed.

Jay Leno
The Tonight Show kreeg in februari met Fallon een complete makeover. NBC wilde een jonger publiek en verving Jay Leno (63) voor Fallon (39). De presentator is weliswaar minder politiek geëngageerd, maar wist in korte tijd met zijn komische sketches en muzikale optredens de harten van de vaste kijkers te veroveren. De kijkcijfers bewijzen het: Fallon trekt meer jonge kijkers en wist bovendien de nummer 1-positie vast te houden. Kimmel, Letterman, en zelfs The Daily Show van Jon Stewart blijven achter.

Gisteren was Arnold Schwarzenegger te gast.Beeld getty
Beeld getty

Letterman nu derde
De kijkcijfers komen in de buurt van de succesjaren van Johnny Carson in de jaren 90. Fallon haalt nu in de VS gemiddeld 4,2 miljoen kijkers per avond. Jimmy Kimmel is nummer 2 met zo'n 2,8 miljoen kijkers, gevolgd door veteraan Letterman op CBS met 2,7 miljoen kijkers.

Naast de vertrouwde uitzendingen op NBC, koos de zender bewust voor een 'agressive online exposure', volop verspreiding dus van de fragmenten uit de show. In Amerika, maar ook in landen als Nederland, werden deze filmpjes vervolgens lustig gedeeld op sociale media. Best bekeken video is die van The evolution of hip-hop dancing, samen met Will Smith. De teller staat nu op ruim 13 miljoen views. Op de tweede plek staat de zogeheten 'lip sync battle', waarbij hits van vroeger zo goed mogelijk moeten worden geplaybackt.

Feelgood
Het is de vraag of liefhebbers straks ook willen betalen voor deze filmpjes. Terwijl de zender daar over gaat nadenken, geniet NBC-topman Ted Harbert van het succes. Hij heeft wel een verklaring voor de goede ontvangst van Fallon: 'De kijkers waarderen zijn positieve toon. Het is 'feelgood', er is een totaal gebrek aan cynisme.'

Bekijk de best bekeken clips uit The Tonight Show hieronder.

Acteur Paul Rudd (L).Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden