Jill trad buiten haar lichaam

Een helder wit licht. Een tunnel. Je hele leven dat in een flits aan je voorbijtrekt. Mocht ik ooit een bijna-dood-ervaring krijgen, dan graag in een van de eerste twee varianten....

Zoals zaterdag, bij Een Tweede Leven, de nieuwste exercitie van de KRO in emotietelevisie. Vroeger zouden de katholieken een kapelaan sturennaar mensen met een lek of gebrek. Nu klopt Karin de Groot met een camerateam aan.

Zij praat met mensen wier leven ‘enorm is veranderd’ door een bijna-dood-ervaring. Die vlieger ging evenwel niet op voor het tweetal dat De Groot in deze aflevering empathisch knikkend, lachend en fronsend tot spirituele ontboezemingen probeerde te verleiden.

Jill trad buiten haar lichaam in 1974, maar dacht daar zeven jaar geleden pas weer aan, toen ze een jaar het bed moest houden omdat haar hond haar had laten struikelen. Bij Richard kwam de herinnering vorig jaar pas weer terug, kennelijk jaren na een motorongeluk waarin hij een been verloor. Maar geen van tweeën wekte de indruk van een heel ander leven na hun ‘BDE’, hoe hard De Groot ook aanvulde en invulde.

Ook in het AVRO’s Lekker Wreed! mochten zaterdag de feiten niet voor zichzelf spreken. Het programma beloofde een speurtocht naar onze fascinatie voor ‘onthoofdingen op YouTube, bloederige games en gewelddadige rap-videoclips’.

‘Absoluut niet mijn ding’, verzekerde presentatrice Regina Romeijn meteen bij aanvang. We hebben jou niks gevraagd, riep ik naar de televisie terug.

Onze dubbelzinnige houding tegenover geweld – we willen geen pak slaag krijgen op de taxistandplaats, maar alles erover lezen als een ander daardoor het leven laat – is voer voor psychologen en sociologen. Er kwam er eentje aan het woord, de hoogleraar sociale psychologie Tom Postmes, die verstandige dingen te berde bracht.

Maar Romeijn ging vooral te rade bij kunstenaars met ‘gewelddadig’ werk. De vraag waarom Ronald Ophuis ons wil shockeren met een schilderij van joden die een joodse vrouw verkrachten in een concentratiekamp is echter een andere vraag dan de kwestie waarom wij daar als toeschouwers van willen gruwelen.

Jelle Brandt Corstius, de ceremoniemeester van Zomergasten, was vrijdag zelf te gast bij cabaretière Nilgün Yerli bij Het Gesprek, de zender die geklep tot kunst probeert te heffen. Ook hier zagen we een programmamaakster die vooral zelf aan het woord is.

Die fout maakte Brandt Corstius gisteren niet. Of hij kreeg er gewoon geen speld tussen bij Jan Marijnissen. Daarover morgen meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden