Jeugdheld, journalistiekprijs, wodka

Een jonkie over oude rockers, een Tegelnominatie en het eeuwige Rusland

Jan 't Hoen, Edgar Koelemeijer, David Hollestelle, Gee Carlsberg, Dany Lademacher en Otto Cooymans van Wild Romance Beeld Dennis Duijnhouwer

Jeugdheld

Altijd een verrassing, de cover van V. Gisteren trof ik de letter tot mijn vreugde aan op de rug van een oude jeugdheld: gitarist Dany Lademacher, de Belg achter Herman Broods venijnige rock 'n' roll. Degene die me als jonge jongen deed besluiten zelf ook gitarist te worden. Ik zag een paar weken geleden op aanraden van redacteur Haro Kraak de geweldige documentaire Buying the band, over de rijke vastgoedjongen die Broods band Wild Romance heropricht om er zelf in te drummen, en vervolgens overhoop ligt met nukkige oude rockers (en Nina Hagen). Die docu-hit heeft het bandje goed gedaan, ze treden veel op. Haro ging met ze mee in de bandbus, waar de tegenstelling uit de documentaire genuanceerder blijkt te liggen. De orgie van drugsgebruik uit de gloriedagen heeft plaatsgemaakt voor verstandig leven. ('Graan is een killer, man'). De oudjes kunnen nog wel spelen. Toen ik als 13-jarige gek was van Shpritsz, moest Haro (31) nog worden geboren. Hoe krijg je er dan gevoel voor? 'Er veel over lezen, dingen terugkijken en luisteren', zegt Haro. Waar anderen echt meer voelen, zoals laatst bij de herdenking van Mies Bouwman, laat hij die aan het woord. Voor onze reeks 'De popcultuur in 100 voorwerpen' mocht Haro het Toppop-jasje van Ad Visser doen, dan heb je het toch wel over het nec plus ultra van vijftigersnostalgie. Het leidde tot een heerlijk gesprek met Ad himself, kan ik als Toppop-veteraan bevestigen.

Journalistiekprijs

Afgelopen weekend kwam de derde Tegelnominatie voor een Volkskrantproductie binnen: buitenlandredacteur Carlijne Vos concurreert met twee tv-inzendingen om de belangrijkste journalistiekprijs in de categorie 'Achtergrond', met haar reportagereeks vanuit Afrika over migratie. 'Ik was stomverbaasd, want ik dacht dat mensen niets meer van dit probleem willen weten', zegt ze. Maar ja, het gaat hier wel over de grote crisis van onze tijd. En haar verhalen waren goed. Carlijne verkeerde tussen jongeren in Senegal en Somalië die wegkwijnen van verveling en dromen van Europa. Ze beschreef de pogingen, met Europese hulp, om blijven aantrekkelijker te maken. Ze reed mee met een reddingskonvooi op zoek naar in de Sahara gestrande migranten, gevolg van onze hardere inzet. Het is altijd interessant discussiëren met Carlijne in ons dagelijkse commentaarberaad. Ze is betrokken en tegelijkertijd nuchter over het gigantische migratieprobleem dat Afrika en Europa verbindt. In haar reportages zoekt ze naar verstandige oplossingen, wat ik fijn vind als lezer. En omdat ze nauwkeurig verslag doet, lees je ook hoe gigantisch de verlokking van de gevaarlijke reis naar Europa blijft.

Wodka

Vorige week zaterdag dronk ik wijn met Remco Campert, die bij zijn derde sigaret opmerkte dat hij Tom Vennink zo goed vond, onze correspondent in Rusland. Dat trof me, Tom is immers 27 en Remco 88. En ja, Tom had in zijn stuk over Poetins tegenkandidaat Ksenia Sobtsjak de verkiezingen die ochtend kunstig als een soort Truman-show beschreven. Vrijdag maakte hij me blij met een reportage uit het arme dorpje Rodina. Steeds zeggen mensen dat ik dringend terug moet naar Rusland, waar ik vijf jaar woonde maar na mijn vertrek in 1996 nooit meer was. Alles schijnt anders te zijn. Welnu, de wodka-overgoten kolonie van ijsvissers en hartelijke mensen met fatalistische teksten die Tom aantrof was precies dezelfde die ik, en alle oud-Moskoucorrespondenten hier ter redactie bezochten, zij het dat het dorp steeds anders heette. Geruststellend. Ik kan nog even wachten met mijn nostalgiebezoek. Naar Wild Romance ga ik wel snel, want toen ik in 1980 eindelijk naar een Herman Broodconcert kon, was Lademacher verdomme ziek.

Philippe Remarque

Redactieblog Wilt u de hier besproken artikelen lezen? Zoek in onze app voor tablet of telefoon naar 'redactieblog' of ga op uw computer naar Volkskrant.nl/redactieblog

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden