Jeugd rookt minder door anti-teksten
Ongeveer eenderde van de rokende jongeren tussen de 13 en 18 jaar is minder gaan roken door de waarschuwingsteksten op pakjes sigaretten.
Sinds een halfjaar zijn sigarettenfabrikanten verplicht om gezondheidswaarschuwingen als 'roken is dodelijk' groot af te drukken op sigarettenpakjes. Het is voor het eerst dat het effect van deze teksten is onderzocht. Het NIPO ondervroeg gedurende een halfjaar ruim 2300 rokende Nederlanders en hield een aparte steekproef onder ongeveer driehonderd jongeren in de leeftijd van 13 tot 18 jaar. Uit de onderzoeken blijkt dat de teksten vooral invloed hebben op rokers die aangeven dat ze ooit willen stoppen. 'Voor rokers die nooit willen stoppen maakt het allemaal niet veel uit', aldus het onderzoeksrapport. Sterker nog, 20 procent van de rokers die niet van zins zijn om te stoppen, raakt juist minder gemotiveerd om zelfs een poging te ondernemen. In totaal is 16 procent wél gemotiveerd om met roken te stoppen. Volgens directeur Trudy Prins van Defacto blijkt uit de resultaten dat de aantrekkelijkheid van roken minder is geworden. Zij is vooral blij met de effecten die de teksten hebben op jongeren. 'Voordat de waarschuwingen verplicht werden, zeiden velen dat ze averechts zouden werken, dat jongeren de pakjes zouden gaan sparen. Nu blijkt dat slechts 5 procent dat is gaan doen.' Ook het gebruik van hoesjes en plakkers, die de teksten kunnen verbergen, valt onder de jongeren erg mee, aldus Prins. Eenvijfde van de jongeren gebruikt deze alternatieven. Terwijl bijna de helft van de jongeren de teksten 'niet zo cool' vindt, schrijft het NIPO. Eén van de roulerende teksten op de pakjes geeft het telefoonnummer van Defacto voor hulp bij stoppen met roken. 'Normaal gesproken krijgen we maandelijks 150 telefoontjes binnen', aldus Prins. 'In juni, de eerste maand dat de teksten op de pakjes stonden, waren dat er vierduizend, en dat is de hele zomer zo gebleven.' Volgens Prins is het alleen een kwestie van tijd voordat op Nederlandse sigarettenpakjes ook afbeeldingen komen te staan. In Canada en Brazilië gebeurt dit al. De Europese Unie praat momenteel in Luxemburg over de mogelijkheden om de afbeeldingen ook in Europa te introduceren. Prinsis voorstander: 'In Nederlandwonen steeds meer mensen die onze taal niet machtig zijn. Een beeld blijft nu eenmaal beter hangen.'