Jeugd gevoelig voor alcoholreclame

De lobby tegen alcohol is blij met het rapport van de Europese Commissie. Alcoholreclame kan nu worden verboden.

Alcoholreclame zet vooral jongeren aan tot drinken. Een adviesraad van de Europese Commissie gaf gisteren een nieuwe impuls aan het debat over de vraag of alcoholreclame schadelijk is. Ja, zegt die adviesraad, het Forum voor Alcohol en Gezondheid. Jongeren tonen zich zeer gevoelig voor ‘reclame-uitingen die het gebruiken voor alcohol verbinden met sociaal en seksueel succes’.

Wim van Dalen, directeur van de Stichting Alcoholpreventie (STAP), is blij met het rapport. ‘Het is een doorbraak, omdat tot nu toe uitsluitend Amerikaans onderzoek naar het effect van alcoholreclame beschikbaar was. Minister Klink van Volksgezondheid en minister Rouvoet voor Gezinszaken zeiden steeds dat het vreemd was hun beleid te stoelen op Amerikaans onderzoek.’

Na het sneuvelen van de tabaksreclame kan de alcoholreclame worden verboden. Vanaf 1 januari 2009 geldt voor Nederland al dat er tussen zes uur ’s morgens en negen uur ’s avonds geen alcoholreclame mag worden vertoond. Van Dalen gelooft niet dat er snel een 24 uursverbod komt. ‘Maar op de langere termijn is het realistisch. Het verband tussen drankgebruik en reclame is sterker aangetoond dan met tabak.’ Deze zomer organiseert het Zweedse ministerie van Gezondheid een Europese conferentie over alcoholgebruik. ‘Daar kan dat rapport een grote rol spelen.’

Als voorbeeld van een spotje dat jongeren aanzet tot drankgebruik, wijst Van Dalen op de Heinekenreclame waarin een groep mannen hysterisch wordt bij de aanblik van een ijskast vol bier in een nieuw huis. ‘Reclame met humor doet het erg goed bij jongeren. Daar verzet de Reclamecodecommissie zich dus niet tegen.’

Het Europees parlement verbood in 2003 tabaksreclames. Vanaf 2005 mochten die niet meer verschijnen op internet, radio en televisie, in kranten en weekbladen. PvdA-europarlementariër Dorette Corbey heeft de Europese Commissie gevraagd of het niet eens tijd wordt duidelijkheid te scheppen in de wetgeving voor alcoholreclame. Corbey: ‘Zogauw het woord alcohol in Europa valt, gaan alle luiken dicht. Die alcohollobby is heel sterk.’ Corbey pleit niet voor een verbod. ‘Ik zou het mooi vinden als Europa de Nederlandse reclameregels overneemt: geen reclame voor negen uur ’s avonds.’

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, een organisatie opgezet door de alcoholindustrie, laakt het rapport overigens. ‘De conclusies zijn me veel te stellig’, zegt directeur Peter de Wolf. ‘Ik lees hieruit niet dat reclame zo op jongeren werkt.’

Cafe (Raymond Rutting / de Volkskrant) Beeld
Cafe (Raymond Rutting / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden