Jesse Klaver belooft Amsterdamse kiezer: geen groot commercieel Lelystad Airport

Het is een nieuwe stap in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen: een landelijke partijleider doet een verkiezingsbelofte voor lokale coalitie-onderhandelingen. GroenLinks-leider Jesse Klaver belooft aan de Amsterdamse kiezer dat er geen groot commercieel Lelystad Airport komt als zijn partij straks de stad bestuurt.

GroenLinks-leider Jesse Klaver. Foto anp

Gemeenteraadsverkiezingen kennen al jaren twee ogenschijnlijk tegenstrijdige trends. Eén: landelijke partijleiders voeren in toenemende mate campagne alsof het zetels in de Tweede Kamer betreft. Twee: steeds meer kiezers stemmen op lokale partijen. Sinds 2010 leveren lokale partijen de meeste wethouders, blijkt uit cijfers van de VNG.

Voorschot op collegeformatie

Wellicht juist opgejaagd door de hete adem van de lokale partijen, zetten landelijke partijen volop hun Haagse kopstukken in. GroenLinks-voorman Klaver introduceert een nieuwe stijlfiguur. Hij neemt als partijleider een voorschot op de college-formatie in de hoofdstad. Volgens opiniepeiler Maurice de Hond strijdt GroenLinks met D66 om de koppositie in Amsterdam.

Klaver ontvouwt zijn plan vanavond tijdens een 'protest-meetup' in Zwolle. Het bestuur van Amsterdam heeft de macht om de uitbreiding van Schiphol naar vliegveld Lelystad tegen te houden, meent GroenLinks. De stad bezit 20 procent van de aandelen van Schiphol Group, de eigenaar van Lelystad Airport. Het Rijk is met 70 procent de grootste aandeelhouder.

Foto anp

Aanvliegroutes

Het kleine vliegveld dient momenteel vooral als thuisbasis van vliegscholen. Schiphol en het Rijk willen per 2019 een deel van de vakantievluchten van de Amsterdamse luchthaven verplaatsen naar Lelystad. Dit plan staat ter discussie sinds in juni bekend werd dat de aanvliegroutes naar Lelystad laag boven Oost-Nederland zouden zijn.

In de Kamer pleit inmiddels vrijwel de hele oppositie voor uitstel van de opening. Ook coalitiepartij D66 is kritisch.

Ook daarom ziet Klaver kansen voor zijn plan. Amsterdam wordt momenteel bestuurd door D66, VVD en SP. Vervang de VVD in deze coalitie door GroenLinks en de stad kijkt plots heel anders aan tegen vliegveld Lelystad.

Het protest van GroenLinks sluit vooral aan bij de stemming in het oosten van het land, waar veel mensen vrezen voor overlast. Het is de vraag of Klaver met deze belofte de Amsterdamse kiezer weet te verleiden. 'Amsterdammers én mensen in Zwolle vinden rust, ruimte en klimaat belangrijk', zegt hij. 'De belangen van de grote stad en de provincie gaan vaak gelijk op.'


De onstuitbare én omstreden groei van Schiphol

Worden vliegtuigen echt zoveel stiller?
Met stillere vliegtuigen zouden er meer toestellen kunnen landen op Lelystad Airport. Maar zijn vliegtuigen inderdaad zoveel stiller geworden? En betekent minder geluid ook minder overlast?

Dit is hoe Schiphol de hinder omlaag rekent

Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt. Daar is een term voor: 'geSchiphold worden'. (+)

Schiphol: het succes en de schade
Van een grasveld met een paar loodsen in 1916 tot 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei van Schiphol.

Actiegroep: geluidshinder Vliegveld Lelystad strekt zich uit over groter gebied dan berekend
In het rapport voor de aanleg van het vliegveld zijn ernstige rekenfouten gemaakt.