Jennifer de Vaal (22) werkt viereneenhalf jaar bij politiek cultureel centrum ACU in Utrecht, en heeft ‘geen flauw idee’ hoeveel bezoekers er jaarlijks komen. Poppodium ACU

‘Eigenlijk zou je ook even de toiletten moeten bewonderen.’ Jennifer de Vaal heeft die namelijk hoogstpersoonlijk geschilderd. In de gang van het Utrechtse politiek cultureel centrum annex poppodium ACU ruik je de verf nog....

Pablo Cabenda

Want de ACU – de afkorting staat voor Automobiele Centrale Utrecht, de oude bestemming van het pand – komt rond van een lichte winst en giften. Geen cent overheidssubsidie. Maar dat heb je ook niet nodig om een grote opknapbeurt te bekostigen en de boel professioneler te maken.

Let wel: professioneler, níet commerciëler. Want in het oude krakersbolwerk aan de Voorstraat, dat negen jaar geleden is gelegaliseerd en gekocht van de gemeente, kost een biertje – natuurzuiver gebrouwen – nog steeds 1,70 euro en wordt er als entree voor een concert nooit meer gerekend dan 6 euro.

‘We hebben ook geen hiërarchische structuur. Ja, op papier hebben we die officiële bullshit van voorzitter en penningmeester omdat we een stichting zijn. Maar in de praktijk merk je daar niets van.’

De Vaal die vierenhalf jaar geleden als stagiaire Sociaal Cultureel Werk het ACU is ingerold, doet een beetje financiën, houdt zich bezig met de bestellingen, staat achter de bar en werkt vrijwilligers in. En net zoals er een grote mate van vrijheid is onder het personeel, mag ook iedereen die zijn/haar bandje aanmeldt op de website in principe komen spelen. Vanavond snijdt Black Heart Procession je trommelvliezen aan reepjes.

De Vaal: ‘We zijn natuurlijk geen Paradiso, maar dat betekent niet dat we geen internationale bandjes krijgen. Juist omdat de krakersscene veel connecties heeft, zijn er nogal wat buitenlandse bandjes die hier komen optreden.’ En bovendien, een tent als ACU is bij uitstek een podium waar bandjes spelen voordat ze groot, beroemd en te duur worden. ‘Satanic Surfers hebben een punkverleden, die wilden we graag hebben. Maar die zijn heel populair geworden en vallen onder Mojo. Dat gaat allemaal via boekingsbureaus nou.’

Maar laatst hadden ze wel mooi de mild bekende dwarse rockchick Elle Bandita. En dan heb je natuurlijk de principiëlen in de pop die terug blijven komen.

‘De Kift en The Ex hebben hier een paar keer gespeeld.’ Waarom? ‘De sfeer, hè. Het is heel relaxed en laagdrempelig. In maart, tijdens ons 30-jarig bestaan, ontmoette ik iemand die dit pand nog persoonlijk heeft gekraakt. Hij zei dat het nog net zo voelde als toen. Man, dat was echt een supercompliment. Ik dacht, phew, we zijn echt niet aan het commercialiseren.’

Pablo Cabenda

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden