Jengelende IT'er wil alleen het nieuwste speeltje

Als een virus grijpt het fenomeen in hoog tempo om zich heen en het maakt vooral slachtoffers onder mannelijke IT'ers....

Voor het informatietijdperk was de bedrijfsauto nog het statussymbool van de moderne werknemer, maar tegenwoordig wordt die deels door de werknemer zelf gefinancieerd. Gadgets zoals mobiele telefoons en laptops hebben nu de functie van prestige-object overgenomen.

'Het gejengel om te mogen werken met de allernieuwste modellen mobiele telefoons, palmtop-computers en laptops kosten werkgevers buitengewoon veel geld', schrijft het blad. 'Als één van de medewerkers een nieuwe laptop krijgt, dan is binnen een paar dagen een groot aantal laptops verouderd, niet snel genoeg of ongeschikt om bij een klant mee aan te komen.'

Zo is een mobiele telefoon representatief voor de eigenaar. Heeft de telefoon een kleurenscherm, mp3-speler, een ingebouwde agenda, e-mail of een bijzonder frontje? Ook de soort muziek zegt iets over de eigenaar. Van klassiek tot Arabisch, de mogelijkheden om de onderscheidingsdrang te laten gelden zijn enorm.

Vrouwen schijnen zich niet druk te maken om het nieuwste van het nieuwste of het mooiste van het mooiste, aldus Nexteconomie. 'Het gaat om de grens tussen gadget en gereedschap. Vrouwen gebruiken apparatuur omdat het hun werk moet vergemakkelijken en willen dus alleen het nodige. Als het knippert, piept, foto's maakt en spellen draait, is het voor de man al aantrekkelijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden