Je zou wel gek zijn als je nog wiskunde B koos

Onder invloed van dom beleid vluchten vwo'ers van wiskunde B naar het makkelijker wiskunde A.

Langzaam voltrekt zich een drama met het wiskundeonderwijs in Nederland. Een drama dat wordt veroorzaakt door dom beleid. Beleid dat is bedoeld om Nederland hogerop te stoten in de vaart der volkeren maar in werkelijkheid in het tegendeel verkeert. Het aantal leerlingen dat nog voor moeilijke wiskunde kiest, is de laatste jaren namelijk sterk afgenomen.


Eerst de feiten. Het aantal leerlingen dat kiest voor moeilijke wiskunde op het vwo neemt af. Kozen in 2009 nog ruim 22 duizend leerlingen wiskunde B, drie jaar later is dit aantal gedaald naar 19 duizend. Bij de 'makkelijke' wiskunde - wiskunde A - deed zich de omgekeerde ontwikkeling voor. Daar steeg het aantal eindexamenkandidaten van 15 duizend naar 20 duizend. Wiskunde C kent een kwijnend bestaan. In dit vak - de makkelijkste wiskundevariant - werden in 2012 nog slechts tweeduizend eindexamens afgelegd, tegen zesduizend drie jaar eerder.


De verschuiving van moeilijke naar makkelijke wiskunde, van B naar A, is slecht nieuws voor de bv Nederland. Bij de economische opleidingen op de universiteiten is wiskunde jaarlijks het grote struikelblok. Bij sommige economieopleidingen zakt 70 procent van de eerstejaarsstudenten op wiskunde. Een groot deel van de uitval (bijna de helft) is het gevolg van onvoldoende basiskennis. Bij andere studies met een zeker wiskunde-aandeel heerst hetzelfde beeld. De wiskundekennis van eerstejaarsstudenten schiet te kort.


Maar waarom kiezen steeds minder leerlingen wiskunde B? Deze vraag is erg simpel te beantwoorden: dat willen we met z'n allen. Het drama is het gevolg van beleid. Beleid dat is bedacht om het niveau van het Nederlandse voortgezet onderwijs te verhogen heeft als effect dat risicomijdende leerlingen de veilige keuze maken. Een keuze met minimale kans op een onvoldoende voor wiskunde.


Wat is er aan de hand? Sinds dit schooljaar mogen vwo-eindexamenkandidaten nog maar één vijf scoren bij de drie kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Hiermee lijkt de status van het vak wiskunde gestut te worden, maar niets is minder waar. De nieuwe exameneisen maken geen onderscheid tussen makkelijke of moeilijke wiskunde. Twee vijven bij deze drie vakken, en de leerling is de klos - hoe goed de overige cijfers ook zijn.


Een leerling die zichzelf niet vertrouwt bij Nederlands of Engels, weet dat hij met wiskunde B een gok neemt. De onvoldoendes zijn bij dit vak niet van de lucht. Dus valt de keuze al snel uit voor de makkelijker variant: wiskunde A.


De wiskunde-collega's op de middelbare school zien het allemaal met lede ogen gebeuren. Ze raden hun eigen leerlingen aan de makkelijke weg te kiezen. Veel leerlingen worden actief bewerkt om vooral geen risico te nemen. Wonderlijk dat wiskundedocenten niet massaal protesteren.


Dan probeert deze economiedocent maar een lans te breken voor het vak wiskunde B. In mijn ogen is een 5 voor wiskunde B meer waard dan een 7 voor wiskunde A. De leerling heeft zijn/haar hoofd gebroken over moeilijke problemen. Dat betaalt zich uit in de vervolgstudie.


Bij de selectie voor chique university colleges is overigens hetzelfde mechanisme aan het werk. Een van mijn leerlingen verruilde wiskunde B voor A omdat ze bang was dat ze de gemiddelde eis van 7,5 niet zou halen. Ze werd keurig toegelaten, maar wat zonde dat ze daarvoor deze concessie deed. In Nederland moeten we het hebben van mensen met een wiskunde B-achtergrond. De nieuwe exameneisen jagen hen echter weg. Een grote uitval in de vervolgstudie is het gevolg.


Hoe dom kan beleid zijn? Ik voorspel dat in 2013 weer minder leerlingen eindexamen wiskunde B zullen doen. Hoeveel verder laten we dit aantal dalen? Minister Bussemaker van Onderwijs zou er goed aan doen om de keuze voor wiskunde B te stimuleren in plaats van te ontmoedigen. De regel zou kunnen zijn dat bij de keuze voor wiskunde A de regels blijven zoals ze zijn, maar dat bij de keuze voor wiskunde B twee vijven mogen in de drie vakken Nederlands, Engels en wiskunde B. De leerlingen, de vervolgstudies en de werkgevers zullen haar straks buitengewoon dankbaar zijn voor deze aanpassing.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden