‘Je ziet de essentie’ za 23.02.08

Oud-danseres Karin Post bedenkt nu voorstellingen. In haar nieuwste, Ballade, dansen dansers met animaties die worden geprojecteerd op een doek....

‘Gepensioneerd danser’, noemt Karin Post (1962) zich. ‘Drie jaar geleden stond ik voor het laatst op toneel.’ Vanuit haar Stichting Veranderingen legt ze zich nu volledig toe op het bedenken van dansvoorstellingen – wat bij Post veel meer inhoudt dan het maken van een choreografie. Als danseres initieerde ze al vaak haar eigen dansproducties waarin ze zocht naar mogelijkheden de grenzen van dans op te rekken. Ze combineerde dans met toneel – een soap nota bene –-, met beeldende kunst, met poëzie, en ze danste een autobiografische voorstelling met de acteur, en ‘heavy weight’ Titus Muizelaar.

Al jaren is ze gefascineerd door de mogelijkheden van motion capture (mocap), een techniek waarmee bewegingen kunnen worden vastgelegd en vertaald naar computeranimatie. Samen met beeldend kunstenaar Yvonne Fontijne ontwikkelde ze het idee voor een choreografie waarin die animaties worden geprojecteerd op een doek en zo een gelijkwaardige danspartner vormen voor de dansers op het podium. Dat werd Ballade, haar nieuwe dansstuk voor Introdans Ensemble voor de Jeugd, dat zaterdag als onderdeel van het programma Beeldschoon in première gaat in Arnhem.

‘Wat je op het doek ziet, zijn geen menselijke figuren, maar volumes, of vormen die bewegen en dansen zoals mensen dat doen. Je ziet de essentie van de menselijke bewegingen, die heel anders zijn, bijvoorbeeld dan de geconstrueerde, abstractere bewegingen van figuren in animatiefilms – hoewel ze daarvoor ook steeds vaker mocap gebruiken.’ Post was geïntrigeerd door het idee de danser in dialoog te laten gaan met zijn avatar, zijn alterego op het doek. ‘Het werkt magisch – op het doek heerst gewichtsloosheid, is alles mogelijk. Dat is ontroerend.’

De bewegende figuren op het doek delen zich op in meerdere figuren of vallen uit elkaar, vormen zo een bewegend decor. ‘Je ziet opeens een figuur verticaal in twee helften uit elkaar vallen, zodat je de beweging van links en rechts los van elkaar ziet dansen – dat is nog nooit vertoond, dat levert een heel nieuw beeld op. Zo wordt de dans verrijkt.’

Post is heel gelukkig met de kans die ze kreeg van Roel Voorintholt, artistiek leider van Introdans, al bleek de haar toegewezen vijftien minuten speeltijd in Beeldschoon véél te kort, natuurlijk. ‘Dit vraagt absoluut om een vervolg – er zijn zoveel mogelijkheden nog te onderzoeken.’ Maar eerst moet het kookboek voor dansers af, een doelgroep met een meer dan moeizame verhouding tot eten. Altijd lijnen, niets eten voor de voorstelling en snacken ná. ‘Ik pleit ervoor dat het souper in ere wordt hersteld, zoals vroeger gebruikelijk was.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden