'Je moet ze kneden nu ze nog leerplichtig zijn'

De glamour van het stadion straalt af op de opleiding die sinds maandag is gevestigd in een wit gebouwtje ernaast: de Arena Academie....

'Dit is geen school, maar een bedrijf, eigenlijk' zegt coach Hein Macnack (32), een boomlange zwarte man in grijs kostuum, helblauw hemd en rode das met Arena-embleem. 'De leerlingen die hier komen, zijn nu nog leerplichtig, maar over twee jaar moeten ze aan het werk kunnen in zo'n bedrijf. Wij moeten ervoor zorgen dat het zelfbeeld van de kinderen verandert. Ze duidelijk maken dat ze gewoon meer kunnen dan ze denken.'

Tweederde van de allochtone leerlingen in Amsterdam verlaat de school zonder diploma. Een rampzalige situatie want, 60 procent van alle jongeren onder de twintig jaar is in Amsterdam allochtoon. Ook in Rotterdam en Den Haag is de meerderheid van de jongeren nu van andere etnische afkomst. Personeelsschaarste noopt de bedrijven energie te gaan steken in het werven van jongeren zonder diploma.

Anderhalf jaar geleden begon het overleg tussen een aantal bedrijven in Amsterdam-Zuidoost, de wethouder van economische zaken Pauline Krikke en de 'zwarte scholen' in de buurt. 'We moeten ze oppakken als ze nog een paar jaar leerplicht voor de boeg hebben', was de conclusie van de bedrijven. De leiding van de scholen in de buurt is het daarmee eens.

'Kinderen van veertien zijn vaak nog kneedbaar, twee jaar later ben je er al een hoop kwijt waar je nooit meer vat op krijgt', zegt Wim van Deijk, adjunct-directeur van het Augustinus College, scholengemeenschap met 90 procent zwarte leerlingen. Hij wordt de laatste weken door collega's uit het hele land gebeld, want dit is het eerste project in Nederland waarbij het bedrijfsleven medeverantwoordelijkheid neemt om te voorkomen dat leerplichtige scholieren drop-outs worden.

Twaalf bedrijven uit Amsterdam-Zuidoost - winkels, schoonmaakbedrijven, catering, het AMC-ziekenhuis, het stadion zelf - hebben de Arena Academie samen met de gemeente Amsterdam opgericht. De bedrijven nemen 20 procent van de kosten voor hun rekening. Het Augustinus College is verantwoordelijk voor de inhoud van het onderwijs.

In het bedrijvenpark in de buurt van de Arena werkt bijna niemand die daar woont. Het witte personeel komt al jaren met de metro naar de wijk, de zwarte bevolking is grotendeels werkloos.

'In Nederland kijkt men de kat uit de boom, maar als het echt om de knikkers gaat, dan gebeurt er wat', zegt Romeó van Bosseó38), directeur van de Arena Academie. Geboren in Suriname, opgegroeid in Nederland, carrieóe gemaakt als manager bij Start, het uitzendbureau van de overheid. 'De signalen zijn er al jaren, maar nu wordt duidelijk dat het centen gaat kosten als we zo doorgaan.'

In feite biedt de Arena Academie een verlenging van de schooldag aan vijftig leerlingen van het laagste niveau, het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) van het Augustinus College. Na de verplichte lessen in het grote schoolgebouw lopen ze een kwartiertje, komen binnen in een gebouwtje dat niet op een school lijkt, trekken een uniform aan en gaan allemaal dingen doen die te maken hebben met hun toekomstige beroepsleven.

'We hebben hier ook een winkel', zegt Rinaldo (16). 'Wil u 'm zien?' Trots toont hij het lokaal waarin Praxis een kleine supermarkt voor het onderwijs installeerde.

'Ik wil manager worden in de detailhandel', zegt Rinaldo. Tot nu toe bestaat zijn ervaring met die branche uit vakkenvullen bij Albert Heijn. Voor dat bijbaantje heeft de scholier geen tijd meer nu hij heeft gekozen voor een verlengde schooldag, voor de komende twee jaar. Iedere dag van half negen tot half zeven, dat is niet niks. 'Maar dan kan ik over twee jaar ook écht geld verdienen', zegt Rinaldo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden