'Je moet voor kinderen niet kinderachtig zijn'

Samen met kinderen een taart maken en praten over wat hen bezig houdt. Taarten van Abel, het geesteskind van Machteld van Gelder (47), doet het al tien jaar.

'Het is toeval dat ik kinderprogramma's ben gaan maken. Ik werd door twee heren van het Villa Achterwerk-programma Potje Sport gebeld naar aanleiding van een reportage die ik had gemaakt voor AT5. Ze wilden mij als verslaggever. Toen mijn werk bij AT5 stopte, had ik niets, alleen twee contacten bij Villa Achterwerk (het tv-kinderblok van de VPRO, red.). Ik moest voor het eerst freelancen. Doodeng vond ik dat. Ik dacht steeds: hoe krijg ik dit weer op de rails? Vervolgens ben ik zelf programma's gaan bedenken en uitwerken. Ik heb er hard voor gewerkt, maar de richting die ik ben ingeslagen, is me eigenlijk komen aanwaaien.'


'Ik kom aan mijn ideeën door ervan uit te gaan wat ik zelf leuk vond als kind. Vaak is je alibi om iets te maken toch dat het je zelf geweldig lijkt. Zo ging dat ook bij Masterclass. In dat programma krijgen kinderen één op één muziekles van internationale artiesten, zoals Herbie Hancock en Isaac Stern. Dat is natuurlijk te gek.'


'Je moet voor kinderen niet kinderachtig zijn, dat is iets waar ik altijd bang voor ben. Kinderen willen dat niet, kinderen willen groeien. Zeker kinderen tussen 8 en 12 jaar, die reiken echt naar boven. Dat is misschien het geheim van een goed kinderprogramma. Net zoals met kinderkleding, die is precies hetzelfde als die voor volwassenen, alleen een maatje kleiner.'


'De programma's die ik maak, worden door een brede leeftijdsgroep bekeken. Dat streef ik zelf na, maar dat is ook iets waarin Villa Achterwerk me stimuleert. Zo zonden ze ook programma's als Rembo & Rembo uit. Een heleboel Villa Achterwerk-producties worden niet zozeer specifiek voor kinderen gemaakt, maar zijn wel voor kinderen geschikt.'


'Het gegeven dat niet ieder kind hetzelfde is, is ook belangrijk bij het ontwikkelen van een format. Dat klinkt logisch, maar neem bijvoorbeeld het programma De Achtertuin van Jan Wolkers. Ieder kind heeft misschien wel een balkon of een achtertuin, maar lang niet alle kinderen hebben belangstelling voor wat daar rondloopt. Enkelen wel. Voor hen maak ik het. Uiteindelijk is de serie eindeloos herhaald en is er ook een dvd-box van verschenen.'


'Naar mijn idee moet je tegenwoordig meer mainstream denken. Mede door de bezuinigingen. Een programma met een schrijver van 70 jaar die over pissebedden en sneeuwklokjes praat, is moeilijker van de grond te krijgen. Masterclass was ook een bewerkelijk programma, waarvan ik niet goed wist of het zou lukken. Muziekles in het Engels, voor Nederlandse kinderen, dat is toch wel pittig. Die gekke dingen, dat is gewoon niet meer zo. Vroeger kon je nog weleens een minder leuk en succesvol programma maken zonder consequenties.'


'Het idee van Taarten van Abel ontstond na De Achtertuin van Jan Wolkers. In de eerste plaats wilde ik een kookprogramma maken. Het uitgangspunt was een luilekkerland waarin de regels van gezond leven niet bestonden, met bouwwerken van snoep. Al snel kwam het idee dat er iets besproken moest worden, anders zou het te saai zijn. Zo bedachten we dat een kind een taart voor iemand zou maken en het daar ook over zou hebben. Een gesprek, niet alleen over wat je maakt, maar ook over waarom je het maakt.'


'Siemon (de Jong, red.) is geschikt als bakker Abel omdat hij veel begrip heeft voor kinderen die het moeilijk hebben. Hij weet uit ervaring dat het leven een drama kan zijn, maar dat je het ermee moet doen. Dat levensgevoel, dat kan hij heel goed overbrengen.'


STEEDS WEER ECHTSCHEIDING

'Naar mijn idee is Taarten van Abel nooit klaar, ook al is dit nu het tiende seizoen. Sinds Agnes de Ruijter de regie doet, valt het op zijn plek. In totaal zijn er ruim honderd afleveringen gemaakt. Er zijn altijd wel nieuwe ideeën, problemen en kinderen. Sommige problemen komen vaker terug. Zo hebben we iedere serie twee afleveringen met een echtscheiding, omdat veel kinderen daarmee te maken hebben. Een heleboel onderwerpen behandelen we echter maar een keer, zoals het meisje met anorexia uit seizoen acht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden