'Je moet uit je huis zo tegen de metro aanlopen'

Het openbaar vervoer is rot. De klacht van GroenLinks wordt door de Kamer gedeeld. Bij de behandeling van de Nota Mobiliteit zullen de alternatieven over elkaar heen buitelen....

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

Japan heeft snelle magneettreinen, Parijs en Londen fijnmazige metro's,Duitsland light-railverbindingen. En wat heeft Nederland? Een spoornet dataan het eind van zijn levensduur is. 'Op ov-gebied hebben we vijftien jaarstilgestaan', zegt GroenLinks-Kamerlid Duyvendak. 'Peijs vervangt alleenwat rot is.' Duyvendak zal vandaag tijdens het Kamerdebat over de NotaMobiliteit pleiten voor extra investeringen in openbaar vervoer.

De GroenLinks'er staat er dit keer niet alleen voor. Ook decoalitiepartijen vinden dat het openbaar vervoer er bekaaid afkomt in deplannen van Verkeersminister Peijs. Tot 2020 trekt ze geen euro uit voorextra openbaar vervoer. Voor extra asfalt is daarentegen tussen de 15 en20 miljard euro beschikbaar. Zelfs VVD-Kamerlid Hofstra, bekend om zijnasfaltpleidooien, vindt dat de verhouding zoek is. 'Waarom kan het in Tokioen Hong Kong wel en hier niet?'

D66-Kamerlid Van der Ham noemt het een 'schande' dat in eendichtbevolkt land als Nederland nieuw openbaar vervoer geen aandachtkrijgt. 'Peijs laat alles aan het toeval over. Terwijl hele woonwijken inde Randstad nog moeten worden aangesloten op hoogwaardig openbaar vervoer.Je moet uit je huis zo tegen een metro aanlopen.' Van der Ham wil, net alsde rest van de Kamer, geld steken in light-rail: snelle treinen die opbestaand spoor kunnen rijden, maar ook als tram in de binnensteden dienstkunnen doen.

Gelijktijdig wil de Kamer het bestaande spoor in de Randstad uitbreidenzodat er meer treinen kunnen rijden. Duyvendak vindt vier sporen voldoende:twee voor stoptreinen en twee voor snelle intercity's. Als er vervolgenszes intercity's en zes stoptreinen per uur rijden kunnen reizigers elkevijf minuten opstappen. Gecombineerd met light-rail ontstaat zo eenmetro-achtig systeem. 'Je hoeft dan nooit meer in je spoorboekje te kijken,aldus Kamerlid Dijksma (PvdA). Duyvendak becijfert dat er in totaal eenmiljard nodig is. Het leeuwendeel hiervan gaat naar de trajectenUtrecht-Den Haag en Utrecht-Rotterdam. Ook de verbinding tussen Almere enAmsterdam moet worden aangepakt.

Volgens CDA-Kamerlid Van Hijum zijn nieuwe investeringen broodnodig.Het toch al druk bereden spoor dreigt volgens hem overbelast te raken.Peijs lijkt zich hier niet zo druk over te maken. De minister rekent meteen jaarlijkse groei van slechts 1 procent. Veel te weinig, vindt VanHijum. 'Het afgelopen jaar bedroeg de groei 3 tot 4 procent en op dedrukke trajecten nog veel meer.'

VVD'er Hofstra vindt het bestaande spoor te traag. Hij wil dat Peijsde snelle magneettrein als alternatief onderzoekt. Volgens een consortiumonder leiding van Siemens is het mogelijk om de vier grote steden en Almerehierop aan te sluiten. De rest van de Kamer wil niet experimenteren metnieuwe technieken. 'Siemens wil zijn techniek aan Nederland slijten. En nuer gedoe is ontstaan over de Zuiderzeelijn kijkt men naar de Randstad',zegt Dijksma. 'Ik heb liever slimme ingrepen in het bestaande systeem.'

D66-Kamerlid Van der Ham is ook bang dat de Kamer zich opnieuwblindstaart op een prestigeproject, zoals bij de HSL-Zuid en de Betuwelijn,'en de rest van het spoor laat verrommelen'. 'Straks hebben we een gewoonspoor, light-rail, een HSL-verbinding, een magneettrein en een vierbaanswegnaast elkaar liggen.' Van Hijum denkt dat de bestaande treinen goed zijnop te voeren. Daarvoor is nodig dat het bestaande beveiligingssysteem wordtvervangen en de netspanning wordt opgehoogd naar 25 kilovolt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden