'Je moet internet wel omarmen'

Ze leert ondernemers hoe ze hun vakkennis via cursussen op een besloten gedeelte van hun website kunnen verkopen. De trend, overgenomen uit de VS, bleek een gat in de markt.

DOOR NANDA TROOST

De kokkin met cursussen voor de Indonesische keuken kreeg het advies geen losse onderdelen aan te bieden, maar een heel pakket waarmee de thuiskok aan het einde van de kooklessen een complete Indische rijsttafel kan voorschotelen.

Het is een van de vele voorbeelden die online businesscoach Simone Levie (32) geeft van hoe zij zzp'ers - veel coaches, trainers en dus ook koks - adviseert om de slag naar het internet te maken. Eenpitters kunnen op die manier makkelijk aan schaalvergroting doen en daarmee hun omzet verhogen. 'Het maakt nogal verschil of je een cursus geeft in een zaaltje waar je plaats hebt voor tien cursisten of via het web honderd mensen tegelijk kunt meenemen. En dan doe je er natuurlijk beter aan een hele cursus aan te bieden in plaats van slechts een beperkt onderdeel. '

Simone Levie leert als online businesscoach ondernemers binnen drie maanden hoe ze een zogenoemde membership-site kunnen opzetten. Daarmee kan een ondernemer zijn vakkennis via cursussen op een besloten gedeelte van zijn website verkopen. De membership-sites lenen zich bij uitstek voor kennisondernemers, en daarvan hebben we er veel in Nederland, stelt Levie. 'Je deelt je kennis met behulp van bijvoorbeeld video's, mp3 en werkboeken. Via besloten Facebook-groepen stimuleren cursisten elkaar en beantwoordt de docent vragen. Voor de deelnemers is het prettig dat ze op hun eigen moment aan de slag kunnen.'

Lachend: 'Voor mijzelf is deze werkwijze ook een goede stok achter de deur. Voor mijn huidige cursus moet ik elke week een nieuwe les voorbereiden. Ik loop daarmee steeds een week voor op mijn cursisten. Sommigen zullen dat wel herkennen: dit werkt, althans voor mij, veel beter dan eerst de hele cursus ontwikkelen en hem dan pas aanbieden.'

Levie heeft deze trend overgenomen uit de Verenigde Staten en bleek voor Nederland een gat in de markt te hebben gevonden. Haar eerste gratis webinar trok in april tweehonderd geïnteresseerden en leverde haar tientallen klanten op. Haar omzet bouwde ze in een aantal weken uit van 35 duizend euro naar meer dan 100 duizend euro. En halverwege het jaar is ook dat al weer verdubbeld. 'En dat zonder reclame te maken', zegt ze lachend.

Levie geldt in Nederland als een voorloper op internet en social media. Na een studie bedrijfscommunicatie en digitale media deed ze in 2008 voor bedrijven onderzoek naar de negatieve en positieve gevolgen die Twitter heeft op hun merk. 'Twitter was toen nieuw en bedrijven hadden er geen enkele ervaring mee. Zo zag je dat Shell kritiek van Greenpeace probeerde te verwijderen. Veel beter is om dan juist open te communiceren en te laten zien dat je de kritiek oppakt en verbeteringen aanbrengt. Dat soort adviezen gaf ik. Het was toen nieuw en vernieuwend, maar na een tijdje vond ik het saai. Ik had ondertussen mijn man leren kennen en samen hebben we ons bedrijf opgezet: socialmedium.nl. Onze cursussen waren, nu terugkijkend, heel basaal: hoe ga je om met Twitter, hoe gebruik je LinkedIn. Maar dat was toen allemaal nieuw. We gingen ook websites voor ondernemers bouwen. En zo zetten we steeds een volgende stap.'

In Nederland is onder zzp'ers veel kennis die online makkelijk kan worden gedeeld, vindt Levie. 'Hoeveel trainers en coaches zijn er niet? Echt tof om te zien waar mensen allemaal mee bezig zijn. Een klant van mij is succesvol met het aanbieden van een cursus hoe een boek te schrijven. De resultaten liggen straks ook echt in de winkel. Ik heb een cursist die een complete afslankcursus aanbiedt. Een ander wil zich als voetbaltrainer richten op het geven van jeugdtrainingen. Dat zijn mooie producten van zzp'ers die zichzelf op deze manier als expert in de markt zetten. Een internetdeskundige hoef je niet te zijn, maar je moet als ondernemer internet wel omarmen. Je moet weten wat Facebook en Twitter zijn.'

De cursus Maak Prachtige Online Programma's kost 1.000 euro. De ondernemer leert hoe een goed onlineprogramma in elkaar te zetten en hoe dat te lanceren. Maar ook technische aspecten als het koppelen aan een betalingssysteem worden geleerd. Voor de techniek doet Levie een beroep op een programmeur uit de Filippijnen. 'Internet heeft de wereld kleiner gemaakt. We zijn in het begin met hem in contact gekomen en sindsdien is hij met ons meegegroeid.'

Levie heeft voor de gelegenheid afgesproken in een bedrijfsverzamelgebouw aan de rand van de stad. Ze werkt vooral vanuit huis. Dat is makkelijk omdat ze twee kleine kinderen (2 jaar en vier maanden) heeft, maar ze kan tegelijkertijd laten zien hoe laagdrempelig internet kan zijn. De instructiefilms voor haar cursussen neemt ze op in haar werkkamer. Het prikbord met foto's en notities is achter haar zichtbaar. 'Je hebt geen kosten voor een aparte locatie', zegt Levie, terwijl ze druk gesticuleert met haar handen. Hoeveel uur ze werkt? 'Dat is moeilijk meten. 's Avonds zit ik vaak nog wel een paar uur op Facebook... maar ik ga ook 's middags met de kinderen naar Burger's Zoo. Je bent zo flexibel, als zelfstandig ondernemer. Veertig, vijftig uur haal ik wel. Ik moet soms uitkijken dat ik er niet 24 uur per dag mee bezig ben.' Van de cursisten is 90 procent vrouw. 'Dat komt denk ik door mijn verhaal. Ik heb jonge kinderen, en combineer dat met een eigen onderneming. Ik werk wanneer ik wil. Die flexibiliteit is heel belangrijk.'

Eigenlijk is Levie steeds op zoek naar de nieuwste trends. 'Saai', valt regelmatig. De levendige ondernemer zoekt haar eigen uitdagingen. Want ze herkent ook de negatieve aspecten van internet. 'Het ene moment ben je voorloper, het andere moment val je niet meer op in een grote groep die hetzelfde doet als jij. Maar het hoort allemaal bij ondernemer zijn: je moet vernieuwen.'

Sommige cursisten hebben toch ook behoefte aan persoonlijk contact. Daarvoor heeft Levie een vip-pakket ontwikkeld. Voor 2.000 euro krijgt een deelnemer dan extra aandacht, bijvoorbeeld via Skype. 'Ook ondernemers die snel hun product willen lanceren maken daar gebruik van. Dan draaien ze tijdens de cursus al omzet. Skypen maakt het iets persoonlijker. Ik bied nu ook een retraite aan. Met maximaal vijf cursisten zitten we dan twee dagen in een hotel. Want hoeveel contacten je ook via internet kunt hebben, sommigen hebben toch behoefte aan persoonlijk contact. En daar speel ik als ondernemer natuurlijk op in.'

De kokkin van de Indische rijsttafel heeft inmiddels ook ontdekt hoe klein de wereld kan zijn. 'Zij heeft een groep volgers in Australië. Daar is een Nederlands-Indonesische community. Sommigen zijn op zoek naar gerechten van vroeger. 'Indisch koken, mijn oma kon dat zo goed'.'

Bedrijf Simonelevie.nl

Waar Arnhem

Sinds 2009

Aantal werknemers 2 en 2 freelancers

Jaaromzet 200 duizend euro tot dusver, streven dit jaar 500 duizend euro

Profiel

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden