Column

Je moet het zelf willen, wereldvrede

Tussen de openbaring van Gods woord en de dag dat alles wordt neergeschreven gaat gewoonlijk veel tijd heen. Je vraagt je af wat er van verhalen overblijft als mensen ze aan elkaar doorvertellen - waarin orale traditie afwijkt van een fluisterspel. Halverwege de kring is 'waarheid' al 'geit' geworden. Laat de rest ook maar aan de kinderen over.

Beeld thinkstock

Van de andere kant zou God zichzelf niet zijn als hij deze moeilijkheden niet had voorzien en ervoor heeft gezorgd dat zijn woord ons altijd op zijn paasbest bereikt.

Het zijn de mensen die er telkens een husselpotje van maken, de zaak steeds met gebruiken en interpretaties vermengen. Op zich is het dan ook niet gek dat gelovigen er soms naar verlangen weer helemaal opnieuw bij het begin te beginnen, en samen willen terugkeren naar de ene God van Abraham, de uitvinder van het monotheïsme.

Ik heb Mohammed van Marcel Hulspas nog niet uit, maar als ik het goed heb begrepen, is dit ook zo'n beetje de boodschap waarmee profeet Mohammed op pad is gegaan. Als ik het niet goed heb begrepen - u hebt vragen, opmerkingen of anderszins - de auteur kan alles veel beter uitleggen dan ik. Spoorstraat, zeg ik even uit het hoofd.

De christenen en de joden waren in de ogen van Mohammed geen beroerde gelovigen, hooguit afgedwaald van de rechte leer. De joden hadden Jezus verraden, een boodschapper van God. De christenen hadden van Jezus eigenhandig de Zoon van God gemaakt, als een God naast God gesteld, terwijl Hij helemaal geen 'Godgenoten' heeft.

Later is de stemming omgeslagen, ik weet nog niet waarom, ik ben nog niet zo ver in het boek, maar aanvankelijk heeft Mohammed zijn best gedaan de joden en christenen bij de nieuwe vreugde te betrekken, de eeuwige wereldvrede. Er was wel een beetje haast bij, de Dag des Oordeels was prangend nakende.

De joden hoefden alleen maar sorry te zeggen, we zullen het niet meer doen. Van de christenen werd verlangd dat zij Jezus weer menselijk zouden maken. Op zich was dat geen ingewikkelde klus, maar je kreeg dan wel gelazer met de rol van Maria - als Jezus niet goddelijk is, kan God de vader niet meer zijn geweest, en zo trek je in één beweging de hele bodem onder de heilige maagdelijkheid van Maria weg.

Volgens Hulspas wordt ergens diep in de Koran gewag gemaakt van 'een ontzaglijk nieuws', waaruit zou blijken dat niet God of Jozef, maar een Romeinse soldaat op een avond bij Maria is gekomen, een vertegenwoordiger van de vijand dus eigenlijk.

Een Heilige Maagd kun je vereren, maar wat doe je met een romeinenhoer? Al hoefde het alleen met terugwerkende kracht, in overdrachtelijke zin - kaalscheren is niet zo mooi om te doen, maar ja, als God het echt graag wil?

Je moet het zelf willen, wereldvrede, lijkt Hij te suggereren, zonder intrinsieke motivatie gaat het niet. Mohammed was de Laatste Profeet, de Laatste Waarschuwer - we mogen het zelf weten, zelf beslissen. Hierna komt er niemand meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden