'Je moet gewoon dragen wat past bij je stemming'

Smaakmaker: Dinesh Sonak (37) Club ADCN Advertising Design Creativity Netherlands

Beeld Valentina Vos

Je ziet er niet uit als een directeur.

'Meestal draag ik een mix van Japanse streetwear en Amerikaanse sports- en workwear. Deze jeans en dit vest komen uit Japan, de pet is van het Amerikaanse platenlabel Sub Pop. Merken als Supreme, NikeLab en Vans Vault draag ik ook vaak.'

Waarom Japans?

'Japanners hebben een verfijnd gevoel voor hybride design: samenwerking tussen creatieve disciplines en artiesten. Ze mixen materialen, dessins en technieken. Zo zijn de mouwen van mijn vest van klassieke wol en is de body van hightechmateriaal. Vanuit mijn werk let ik op artdirection, op combinaties van kleuren en materialen. Een filmintro, in vaktermen 'film title design', moet goed bij het verhaal en de cinematografie passen. Dat geldt ook voor fashion. Modeblog The Sartorialist en grafisch ontwerper Saul Bass doen dat goed.'

Hoe belangrijk is kleding in jouw werk?

'Het fijne aan de creatieve industrie is dat je jezelf kunt zijn. Als ik wil, kan ik in joggingbroek en op afgetrapte sneakers naar kantoor. Maar ik draag ook weleens preppy of Ivy League-achtige dingen. Dan zie je mensen denken: maar jij bent toch van de creative club? Je moet gewoon dragen wat past bij je stemming en bij het doel van de dag.'

Stad: 'Bombay, omdat ik half Indiaas ben en vanwege de kleurrijke Indiase straatcultuur en heritage architecture. En Tokio, ook vanwege de architectuur en de popcultuur, die daar weer heel anders is.'

Muziek: 'Nirvana, A Tribe Called Quest en Miles Davis.'

Boek: 'Oom Oswald van Roald Dahl.'

Modeontwerpers: 'ByBorre. Borre combineert innovatief textielontwerp en materiaalonderzoek met technologische cultuur. Denk aan een soort astronautenpakken en jaszakken die telefoons kunnen opladen. En Vlisco, om hun waanzinnige Afrikaanse prints.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden