'Je moet durven vragen: wat doen we als ploeg fout? '

Een structuurwijziging zet de wielerploeg van Rabobank op z'n kop. Gewaardeerde krachten vertrekken, opmerkelijke nieuwe namen moeten de weg naar de wereldtop plaveien.

Veranderingen worden meestal ingegeven door ontevredenheid. Bent u ontevreden over de prestaties van het huidige seizoen?

'Ja en nee. We hadden een moeilijke start van het seizoen, ook al doordat Robert Gesink en Theo Bos nog in de lappenmand zaten. En Oscar Freire was vertrokken. Daarna hebben we het aardig opgepakt. Kijk, wat er in de Tour is gebeurd, is genoegzaam bekend. In de periode erna hebben we op niveau gepresteerd. We hebben de fanfare niet besteld na de Ronde van Spanje, maar die zesde en achtste plaats in het eindklassement zijn wel iets om trots op te zijn.


'Dat deze wisselingen (Erik Breukink en Adri van Houwelingen moeten vertrekken en Jeroen Blijlevens en Michiel Elijzen werden aangetrokken als ploegleiders, red.) opzien baren, begrijp ik wel. We nemen afscheid van mensen met een herkenbaar profiel, met een grote staat van dienst. Ik was ook gesteld op beide heren, ik heb intensief met hen samengewerkt, dan is het moeilijk om zo'n beslissing te nemen. Maar je hebt een beeld over hoe de toekomst eruit moet zien en dan realiseer je je: het is het beste dat we dit doen.'


Wanneer kwam je precies tot dat inzicht: voor of na de Tour?

'Het heeft allemaal niet zoveel met onze resultaten te maken. Ik zie deze hele ontwikkeling als een proces, een volgende stap van het traject dat we in 2008 hebben ingezet. Eerst hebben we duidelijk gekozen voor Nederlands talent, daarna hebben we dat talent de tijd gegeven om te rijpen, nu moet dat talent naar de absolute top.


'Met de bestaande bemanning konden we een eind komen, maar niet ver genoeg. Iedereen kende elkaar, ze wisten precies hoe het in elkaar zat. Ze stelden geen vragen meer. Het is een ommekeer op strategisch vlak. Deze generatie behoeft een andere aanpak, je moet ze dichter op de huid zitten. Er was een verschil ontstaan in wat we kunnen en daar waar we naartoe willen.'


Jullie zaten ze toch al dichter op de huid: in 2008 stelden jullie zogenoemde rennerregisseurs aan, waarbij het contact tussen renner en ploegleider werd geïntensiveerd?

'De afstemming kan niet meer door één man worden gedaan. Er komt zovel meer bij kijken. We hebben zeventig renners in dienst en die willen allemaal vooruitgang boeken. Iedereen heeft recht op een persoonlijke aanpak en dat vergt veel meer van het management. Daar heb je meer dan één technisch directeur voor nodig.'


Waarom moet deze generatie eigenlijk dichter op de huid worden gezeten?

'We hebben gewoon geconstateerd dat het zo is. Met Denis Mentsjov en Oscar Freire hadden we kopmannen die zonder trainingsprogramma's er toch voor zorgden dat ze op het juiste moment wedstrijdfit waren. Zo werkt het nu niet meer. Bradley Wiggins laat zich ook omringen door heel veel specialisten. Elk detail van zijn prestatie wordt doorgelicht.


'Je moet multidisciplinair naar sporten kijken. In het wielrennen is dat nog heel ongebruikelijk. De coach, de trainer, de verzorger, de mental coach, allemaal zijn ze bezig met dezelfde vraag: hoe krijgen we onze renner zo goed mogelijk aan de start van de wedstrijd? De ambitie is het Nederlandse talent naar de wereldtop te brengen.'


Dat is toch geen nieuwe ambitie?

'Niet nieuw misschien, maar de wereld verandert en de ploeg moet mee veranderen. Renners rijden bijvoorbeeld steeds minder wedstrijden. De begeleiding buiten de wedstrijd moet daardoor intensiever zijn. Dat is vreemd, want heel veel sporten zijn gericht op de begeleiding tijdens de wedstrijd. Maar bij heel veel olympische sporters zag je al het tegenovergestelde.'


In hoeverre heeft u zich laten inspireren door de aanpak bij de wielerploeg van Sky?

'Drie jaar geleden ben ik bij de introductie van die ploeg in Chelsea geweest. Toen zag je: dit kan wel iets worden. Na een moeilijk eerste jaar hebben ze nu hun draai gevonden. Maar het is niet zaligmakend. De eerste drie van de laatste Vuelta doen het helemaal anders, dat heeft weinig met de aanpak van Sky te maken. Het is ook niet de gouden weg. Wij leiden bovendien onze eigen renners op. Dat is wel een verschil met andere ploegen.'


Wat is volgens u het geheim van Sky?

'Ze pakken de zaken wetenschappelijker aan. Elk detail wordt geanalyseerd, zelfs over hoe je het beste slaapt. Het geeft verbluffende resultaten. We hebben al veel progressie geboekt door bijvoorbeeld met Robert Gesink aan zijn positie in de tijdrit te werken, maar er ligt op dat gebied nog veel terrein braak.


'We hebben een rondgang langs universiteiten gemaakt. Die heeft geleerd dat er nog zoveel te doen valt. Wetenschap moet een duidelijke rol krijgen. Je moet openstaan voor innovatie. Maar dan heb je ook meer mensen nodig om het allemaal voor elkaar te boksen.'


De keuze voor Blijlevens was verrassend. Hij reed voor een ploeg met een geschonden blazoen en is altijd kritisch geweest op de Rabobank. Michiel Elijzen nam op dat gebied ook nooit een blad voor de mond.

'Het is altijd mijn intentie geweest om kritische mensen binnen te halen. Ik vind het interessant om met die mensen van gedachten te wisselen. Je moet jezelf de vraag durven stellen: wat doen we fout? Blijlevens heeft bij onze vrouwenploeg geweldig gescoord, zijn visie en zijn gamestrategie spreken mij enorm aan. Elijzen heeft ook een uitgesproken mening. Ik las dat hij de ambitie heeft uitgesproken van een podiumplaats in de Tour. Dat is prima. Het begint bij ambities. We zitten allemaal met dezelfde vraagtekens: hoe goed zijn onze talenten nu eigenlijk?'


---------------------------------------------

Veranderingen bij Rabobank sinds 2008

2008 Eind november 2007 treedt Harold Knebel aan. Het is het gevolg van het echec rond Michael Rasmussen in de Tour. De invloed van de bank wordt vergroot. Bij de presentatie wordt de term 'rennerregisseur' geïntroduceerd. De ploegleider moet de renner dichter op de huid zitten en een paar keer per week contact zoeken. Real Madrid, Ferrari, de LA Lakers moeten als voorbeeld dienen van Rabobank.

2009 Er komt een nieuw beoordelingssysteem voor de renners. Niemand mag nog verbaasd zijn als zijn contract niet wordt verlengd. Ook wordt er een omstreden boetesysteem geïntroduceerd.

2010 Erik Breukink wordt technisch directeur. Hij moet ploegleiders aansturen, programma's vaststellen, het scouten versterken en jong talent laten doorstromen.

2011 Denis Mentsjov vertrekt om Nederlands bloed de kans te bieden.

2012 Het management eist overwinningen. Meezitten in ontsnappingen is niet langer genoeg.

2013 Breukink, Van Houwelingen en Kuijs vertrekken. Zeeman, Blijlevens en Elijzen komen. Verhoeven treedt toe tot het management. Hij blijft wel ook ploegleider.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden