Je mag best lachen als je een kist uitzoekt

OP de Sexy Kalender 2002 worden de maanden september en oktober opgevrolijkt door een brunette in spijkerhotpants en op bergschoenen....

Het Italiaanse bedrijf CISA, fabrikant van grafkisten, prijst zijn koopwaar eens op heel andere wijze aan. Naast foto's van stapels nog te verwerken hout en beitelende handen, staat op de CISA-website (www.cofanifunebri.it) een reeks plaatjes van doodgravers-pin-ups. In de online sexy calendario en als een soort pitspoezen naast de diverse modellen kisten. Jonge vrouwen op hoge hakken, met blote benen en met een gezellig glas in de hand, nemen uitdagende poses aan op, naast of tegen handgemaakte doodskisten. Vakwerk verkoopt vakwerk, zullen we maar zeggen.

Giuseppe Tenara van het in Rome gevestigde CISA legt het persbureau Reuters uit: 'We willen het hele idee van het uitzoeken van je doodskist iets minder serieus maken. Misschien kunnen we de mensen zelfs een beetje laten lachen.' De verkoop is hierdoor volgens hem nog niet gestegen. 'Er bellen nu meer geïnteresseerden uit het buitenland dan uit Rome.'

Uiteraard vinden niet alle klanten de actie gepast. 'Sommigen vinden het schandalig, maar dan leggen we uit dat we een grap proberen te maken', aldus Tenara. Het lijkt de vrouwen allemaal niet veel uit te maken. Of ze nou op een auto zitten of op iets waarin je wordt begraven: een kist is een kist, zie je ze denken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden