Column

Je kunt als ouder plezier in wetenschap meegeven aan je kinderen

Afgelopen dinsdag verscheen het driejaarlijkse PISA-rapport dat de vaardigheden van 15-jarigen in een reeks landen vergelijkt. Op het gebied van wiskunde was er goed nieuws voor Nederland: onze scholieren zaten met een score van gemiddeld 512 punten ruim boven het internationale gemiddelde van 491. Helaas was er tegelijk ook slecht nieuws voor Nederland op het gebied van wiskunde: onze score daalt namelijk al ruim tien jaar gestaag. Nu daalt de wereldwijde score ook, maar wij dalen dan weer net iets sneller dan de rest. Staatssecretaris Sander Dekker schreef deze week dat dit hem zorgen baart en dat hij de komende maanden gaat laten onderzoeken hoe dit komt.

Beeld anp

Tot nu toe houd ik me liever buiten discussies over onderwijs, er staan al zoveel stuurlui vanaf de wal te roepen hoe het moet. Maar mijn kinderen staan aan het begin van hun schoolcarrière en ik vraag me soms af hoe groot de kans is dat ik straks verander in een Maurice de Hond die een complete spellingshervorming voorstelt omdat zijn dochter het verschil tussen 'ei' en 'ij' lastig vindt.

Voorlopig houd ik het maar dichtbij huis en bemoei me alleen met mijn eigen kinderen. Toevallig vroeg een vriend laatst of ik trucs had om jonge kinderen alvast wat getallengevoel mee te geven voor ze naar school gaan. Hij vertelde dat hij hardop de treden van de trap telt als hij met zijn babydochter naar boven loopt. Hij hoopt dat de getallen samen met de regelmatige stappen iets doen in haar brein. Hij wilde weten wat hij nog meer kon doen.

Ik had me juist voorgenomen om mijn kinderen niet te drillen. Ik ken wiskundigen die hun kinderen van jongs af aan klaarstomen voor wiskunde-olympiades en zo wilde ik niet worden. Dat bleek iets te goed gelukt. Toen mijn zoon 3 was, nam de pedagogisch medewerker op het kinderdagverblijf me bezorgd apart. Onze zoon kon een stuk minder goed tellen dan zijn leeftijdsgenoten. Ze vroeg voorzichtig of ik zelf weleens iets met getallen deed.

De maanden daarop telde ik met mijn zoon eendjes, rozijntjes en kusjes. Inmiddels telt hij als de beste. Maar het is belangrijk om te beseffen dat goed tellen niet hetzelfde is als een goed getallengevoel. PISA meet bij scholieren 'wiskundige geletterdheid' en dat behelst veel meer dan rekenen en sommen maken. Het lijkt beter om vooral lekker met je kinderen te spelen voor ze naar school gaan, daarvan leren ze meer dan van alleen maar aandacht voor getallen.

Nederlandse leerlingen minder goed in wiskunde en natuurkunde

Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs presteren nog altijd bovengemiddeld op het gebied van lezen, wiskunde en natuurkunde, maar bij die laatste twee vakken is een neergaande trend te zien. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde driejaarlijkse PISA-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Lees hier het hele artikel.

Uit het PISA-rapport is nog een aanbeveling voor ouders te halen. Onderwijskundige Casper Hulshof wees me erop dat Nederlandse scholieren helemaal onderaan bungelen bij de vraag of ze meestal plezier hebben als ze iets over wetenschap leren. Slechts 39,6 procent van onze scholieren antwoordt daarop bevestigend. Het gemiddelde ligt op 62,8 procent, en in landen als Canada en Portugal heeft bijna driekwart van de leerlingen plezier in leren over wetenschap.

Dat plezier lijkt me iets dat je als ouder prima voor én naast het bestaande onderwijs kunt meegeven aan je kinderen. Lekker samen experimenten doen en dingen ontdekken. Een bijkomend voordeel is dat dit voor jezelf ook nog een stuk leuker is dan drillen op getallen en sommen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden