'Je koopt online, maar af en toe wil je kleding voelen'

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer is na twaalf jaar afwezigheid terug in Amsterdam, met een 'clicks & bricks'-winkel. Er is meer op komst, zegt topman Marc Bolland.

VAN ONZE VERSLAGGEVER GERARD REIJN

Er is vooral veel voedsel te koop in de naar verhouding kleine winkel van Marks & Spencer in de Amsterdamse Kalverstraat, die woensdag werd geopend. Het is een zogenoemde concept-store van de Britse warenhuisketen. De kledingvoorraad is beperkt: slechts ongeveer 120 items hangen en liggen er, in een aantal kleuren en maten. Alleen dameskleding. Maar via computerschermen die in de winkel staan opgesteld, kan de klant de webshop van M&S in en alles bestellen. En dan werkt het gewoon zoals webshops werken: de spullen worden thuis afgeleverd. 'Clicks & bricks' wordt dat genoemd. In Engeland heeft M&S vijftien van dergelijke winkels, in Parijs sinds 2011 één.

Het is de eerste stap van M&S in Nederland na twaalf jaar afwezigheid en er zullen meer winkels volgen. Over ongeveer een jaar komt er een grote winkel in Den Haag, en in het najaar van 2015 een hele grote op het Rokin in Amsterdam. Verder gaat M&S samenwerken met de pompshops van BP. M&S Simply Foods, zoals dat concept gaat heten, zal deel gaan uitmaken van de BP-pompshops. Vijf staan er gepland, maar waarschijnlijk worden het er meer.

Marc Bolland, sinds tweeënhalf jaar CEO van Marks & Spencer, verwacht veel van de expansie. 'In Engeland is het clicks & bricks-concept een groot succes. In Parijs ook. Nederland heeft ook een hele hoge internetpenetratie, dus ook daar zullen mensen steeds meer via internet kopen. In kleding is dat nu 6 procent, maar in Engeland, dat vier jaar verder is, is het 12 procent. En Booz Allen heeft net een rapport uitgebracht waarin staat dat het uiteindelijk 25 procent wordt. Dus heb ik het concern omgebouwd naar een internationale, internetgedreven onderneming.'

Maar u komt nog wel met een reeks klassieke warenhuizen.

'Ja, maar dat zullen er veel minder zijn dan voorheen. Twaalf jaar geleden hadden we ook winkels in Europa. In Frankrijk zaten we bijvoorbeeld in Lille, in Bordeaux, Lyon, Parijs. Nu alleen nog in Parijs. Wij denken dat de moderne consument veel via het internet zal kopen, maar af en toe de echte winkelervaring wil. Dan wil hij de kleding voelen, in het echt zien en inspiratie opdoen. Daarvoor hebben we winkels nodig.'

De vorige keer dat Marks & Spencer zich naar het vasteland begaf, liep het niet goed af. Waarom zou het nu beter gaan?

'Dat beeld klopt niet. Het enige land waar het echt niet goed ging, was Duitsland. In Frankrijk waren er problemen met een paar winkels, in Nederland helemaal niet. De concernleiding besloot destijds van het vasteland te vertrekken omdat dat toen de trend was. Terug naar de kerntaken, heette dat. En de kerntaken werden gedefinieerd als: winkels drijven in het Verenigd Koninkrijk. Dat heb ik bij mijn komst helemaal veranderd.'

Hoe internationaal?

'We hebben een programma dat voorziet in de vestiging van tweehonderd winkels in drie jaar. Inderdaad, niet zo veel in Europa. Maar heel veel in India. En in Turkije, de Golfregio, China en Zuidoost-Azië. Nee, ik zeg niet hoeveel we daarvoor moeten investeren. Ik zeg alleen dat we in Europa de investeringen zelf doen, maar daarbuiten werken we met partners die de meeste winkels financieren. Dat geldt zeker voor 120 winkels.'

De collectie van Marks & Spencer staat bekend als behoudend.

'Een jaar geleden heb ik zelf gezegd: we moeten een sterkere focus krijgen op de trend. De nieuwe catalogus was een succes. Ja, critici zeggen dat de kledingverkoop dit voorjaar slecht was, maar heb je gezien wat voor weer het was? Wij hadden de zomerkleding in de catalogus, maar buiten was het steenkoud.'

Volgens The Sunday Times mopperen uw grote aandeelhouders. Die willen sneller resultaat zien.

'Dat klopt niet. De tien grootste aandeelhouders hebben het afgelopen jaar allemaal aandelen bijgekocht, dus die hebben kennelijk vertrouwen. En de resultaten zijn goed. Het is waar dat in het verleden de winsten weleens hoger waren, maar dat was in jaren dat er niet werd geïnvesteerd. Die achterstand hebben we ingehaald. Technologisch lopen we nu voorop, en dat is belangrijk gezien de ontwikkelingen op internet.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden