Jazzimprovisatie zoals de kunde van voetballer Messi

UTRECHT - 'Ik tril nog na van gisteren.' Met deze woorden opende Jan Mulder zaterdag De Nacht van... Jan Mulder in Vredenburg Leidsche Rijn. 'Wij Groningers kunnen goed opschieten met Friezen, maar Halbe Zijlstra heeft het met zijn bezuinigingsplan behoorlijk verknald.'


Voor één avond is Jan Mulder de programmeur van het muziekcentrum. De kunstliefhebber en muzikale veelvraat heeft een programma samengesteld van klassieke muziek, filmmuziek, jazz, bluesrock en cabaret. Aan Carice van Houten, die vorig jaar zelf De Nacht van... organiseerde, de taak om de oud-voetballer aan de hand van vragen op deze muzikale reis te begeleiden. 'Ik ben natuurlijk geen Hanneke Groenteman', zegt de zichtbaar zenuwachtige actrice.


Het maakt niet uit, want Jan praat wel en snijdt het ene na het andere onderwerp aan. Hij vertelt hoe hij zijn 8-jarige zoon vroeger toeschreeuwde op het voetbalveld. Hoe hij met zijn accordeon achterop door Bellingwolde fietste, maar het instrument verloochende toen hij bij Anderlecht ging voetballen. En hoe hij als 10-jarig kind bij zijn buurman naar de Engelse bekerfinale keek, flink onder de indruk van de uitvoering van Abide with me, dat gezongen wordt voordat de spelers het veld opgaan. Carice speelt de charmante presentatrice en de gezamenlijke liefde die ze voor muziek hebben, dicht de generatiekloof met Jan.


Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor onder leiding van Celso Antunes vangen aan met Dies Irae uit Requiem van Verdi. 'Prachtig! Dit is hel en verdoemenis', roept Jan uit. Pianiste Shuann Chai speelt Polonaise nr. 12 in G van W.F. Bach, de zoon van J.S. Bach. Het orkest is daarna weer aan de beurt met Abide with me en roert Jan bijna tot tranen: 'Ik huil mijn jeugd na', legt hij uit. Ook Carice weet het niet droog te houden en is ontroerd door de Symfonie nr. 2 van Mahler. 'Ik was totaal weggeblazen', zegt de dochter van musicoloog Theodoor van Houten met betraande ogen. 'Mijn vader vermoordt me als hij hoort dat ik deze muziek nog niet kende.'


De bijzondere verschijning Lilian Hak en haar band krijgen ook een plek in de programmering van Jan, met muziek die is geïnspireerd op film noir-klassiekers. Lilian heeft haar haren opgestoken in een hoge toren. Ze danst energiek over het podium en hoewel haar knot steeds losser wordt, is de zaal, met een gemiddelde leeftijd van Jan zelf, niet los te krijgen. Het Guus Jansen Trio neemt het podium over en speelt een jazzimprovisatie geïnspireerd op schilderijen van Mulder. 'Guus en Lilian zijn als de voetballer Messi', zegt Jan vol bewondering, 'die weet de bal altijd de goede kant op te draaien en je kunt er net niet bij.'


Verder zijn er de Jazzkes met cabaretliedjes, Kamagurka met gedichten en een samengestelde band onder leiding van Werner Herbers met de Dreigroschenoper van Weill.


De afsluiter is bluesrockband DeWolff. De driekoppige band maak jaren zestig en zeventig muziek en zet stevig in. Het is ver na middernacht. Bedtijd voor een deel van het publiek, maar voor sommigen begint het nu pas. Tijd om bier te halen. 'Moeten we een conclusie uit deze avond trekken?' Vraagt Carice. 'Dat we met dit programma een mooie tackle hebben uitgedeeld aan het kabinet', antwoordt Jan Mulder voldaan.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden