Jazzfest

Jazz blijkt geen tournedos en rode wijn meer, maar pompoensoep met hipsterdrankje Club-Mate.

Jazzfest Amsterdam


Amsterdam, Studio/K, 9/11


'Het volgende nummer heet... uhm... It could hap... nee, shit.' De saxofonist van de zeer jonge band Oosterdok 4 draait zich om en vraagt om hulp bij de drummer. Veel podiumervaring hebben de tieners niet. Wat maakt het uit. De traditionele pianokwartetjazz spelen ze met verve.


Oosterdok 4 speelt zaterdagmiddag in Studio K, een cultureel centrum met bioscoop, club en horeca, dat volledig wordt gerund door studenten. Midden in de Indische buurt, een van de leukste opkomende wijken van onze hoofdstad. Het is de ultieme locatie voor het bruisende Jazzfest Amsterdam. Tijdens de derde editie van het wederom uitverkochte festival voel je constant en overal het plezier en vitaliteit van de mensen, de plek en de muziek.


Is jazz nog tournedos en rode wijn? Nee. Denk aan pompoensoep, biologische hamburgers en hipsterdrankje Club-Mate. Niet alleen valt de grote hoeveelheid jongeren op die in een ontspannen sfeer rondloopt tussen de vier zalen, ook de lol en toewijding is een opmerkelijk gegeven. Jazz is vandaag het populairste muziekgenre.


Voor velen lijken de namen van de twintig acts abracadabra, maar dat belet niemand om met gezonde nieuwsgierigheid in de rij te wachten. De festivalsfeer is uitmuntend.


Dat kan alleen maar als de muziek pakt. Programmeur (en drummer) Felix Schlarmann, die ook maandelijks een sessie in Studio K organiseert, weet als insider wat er speelt in Amsterdam en wat de bezoekers willen horen. De combinatie van traditionele jazz, veelbelovende projecten, vocalisten, een hoop talent, een vleug impro en een handvol gevestigde namen, blijkt succesvol.


De hoogtepunten lopen in genre behoorlijk uiteen. Mooi is het duet tussen Zuco 103-zangeres Lilian Vieira en pianist Gideon van Gelder. Geïnspireerd op het werk van onder meer de gitarist Toninho Horta woelt het duo in de improvisatiemogelijkheden van Braziliaanse muziek. Van Gelder verweeft lyriek en ritmiek in felle notenreeksen.


In de filmzaal ernaast worden we verrast door How Town, van de Belgische bassist Lennart Heyndels. In een bijzondere bezetting van vier vocalisten, gitaar en contrabas klinkt een filmische vertelling, het is tegen kleinkunst aan, gebaseerd op poëzie van E.E. Cummings.


Met vette ritmes en wervelende solo's speelt het jonge allstar-septet Windkracht 7 in de grote clubzaal. Later overtuigt daar het technisch hoogstaande, eclectische Jasper Blom Quartet en het coole jazztrio van Benjamin Herman. Maar denk ook aan een Japanse danser versus muzikale impro (OOOO) of een goede mop van de fenomenale drummer Han Bennink, die een soloconcert gaf. Er gebeurt van alles. Het Jazzfest toont hoe aantrekkelijk, vrij en eigentijds geïmproviseerde muziek kan zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden