Jazz-stichting verklaart 1996 tot buikriemjaar

Voor de Nederlandse jazz wordt 1996 een 'buikriemjaar'. Directeur J. Schretzmeijer van de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland (SJIN) zegt dit in een brief die hij gisteren aan ruim zevenhonderd Nederlandse jazzmuzikanten heeft gestuurd....

ERIK VAN DEN BERG

Van onze verslaggever

Erik van den Berg

AMSTERDAM

De SJIN-subsidie aan jazzpodia is per 1 januari met ten minste driehonderdduizend gulden gekort. Volgens de SJIN is de bezuiniging noodzakelijk, omdat het budget vorig jaar met eenzelfde bedrag is overschreden. Sinds januari 1995 kent de SJIN 'automatisch' subsidie toe aan een aantal geselecteerde podia, wanneer deze een door de stichting subsidiabel bevonden groep boeken. Een op zichzelf 'verheugende' toename van het aantal speelbeurten, 4300 in plaats van de geraamde 3700, heeft volgens de SJIN het tekort veroorzaakt.

Schretzmeijer: 'Het in '95 ingevoerde systeem kende geen plafond. Wij rekenden er op dat er een natuurlijke rem zou zijn: het simpele gegeven dat er per jaar maar een beperkt aantal concerten mogelijk is.' Volgens Schretzmeijer heeft die rem niet gefunctioneerd door een onvoorziene groei van de omvang van de geboekte jazzensembles (van gemiddeld vier naar zes muzikanten per groep), die vanzelf een toename van de te subsidiëren speelbeurten met zich bracht.

De Vereniging van Jazz en Improvisatiemuziek Podia (VIP) schikt zich in de bezuinigingen, maar verwijt de SJIN dat zij de maatregel veel te laat heeft bekendgemaakt. VIP-secretaris T. Hofman: 'De podia moeten nu kiezen tussen het afzeggen van al lang geboekte concerten, of minder betalen dan was overeengekomen. Wij willen een goede werkgever zijn voor muzikanten, maar de SJIN maakt ons dat onmogelijk.'

Volgens Schretzmeijer heeft de SJIN de problemen afgelopen zomer al zien aankomen, maar deinsde het bestuur terug voor het wijzigen van subsidiebedragen 'tijdens de rit'. 'Het klinkt raar, maar ik ben blij dat het Kunstenplan ons nu wel dwingt maatregelen te nemen, opdat we het nieuwe Kunstenplan in 1997 met een schone lei beginnen.'

Onder jazzmuzikanten en -podia is minstens evenveel beroering ontstaan door een aantal ingrijpende wijzigingen in het subsidiesysteem. Zo heeft de SJIN het aantal subsidiabele podia drastisch verlaagd, van honderd naar 46. Schretzmeijer: 'In 1994 subsidieerden we nog 150 podia. Op 68 daarvan vond één concert per jaar plaats. Dat er nu kleine clubs wegvallen is misschien jammer, maar daar zat niet de groei. Wij concentreren ons nu op clubs waar de meeste concerten plaatsvinden.'

Muzikanten werpen tegen dat de bloei van de Nederlandse jazz juist mede te verklaren valt uit het fijnmazige clubsysteem. Door bevlogen programmeurs geleide kleinere podia kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Altvioliste en bandleidster Ig Henneman: 'Met de subsidie van de SJIN is tot nu toe muzikaal veel opgebouwd, maar nu helpt de SJIN ons circuit om zeep. We zijn weer terug bij af. De clubs proberen ons weer grijs te laten spelen en moeten weer onbetaald kantoorwerk doen wat de SJIN vroeger voor een groot deel deed.'

Ook het bij wijze van experiment loslaten van de zogenoemde BIM-norm (een verplicht minimum-honorarium) wordt door muzikanten met wantrouwen bekeken. Circa vijftien podia ontvangen dit jaar SJIN-subsidie in de vorm van een lump sum. Zij dienen voortaan de gehele financiële afwikkeling van een optreden te regelen, wat voor kleinere clubs een haast onoverkomelijke rompslomp betekent. Daarbij kunnen zij zelf met groepen onderhandelen over het honorarium. Schretzmeijer: 'De BIM-norm is te laag voor de topmusici en te hoog voor de beginnelingen. We moeten er van af.'

VIP-secretaris T. Hofman: 'Er zijn podia voor wie de muziek voorop staat. Maar sommige lump sum-podia zijn gewend aan stevig onderhandelen. Je kunt voorspellen dat de muzikanten de dupe worden.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden