Jazz om mee te tikken met de voet

Het gaat slecht met de Nederlandse jazzpodia. De afgelopen jaren zijn er steeds meer speelplekken verdwenen door stijgende kosten, dalende horeca-omzet, subsidiekortingen en benepen regelgeving van gemeenten....

Hondertwintig concerten zijn er dit seizoen te beluisteren in tientallen theaters, verspreid over heel Nederland. Dat is geen druppel op de gloeiende plaat, maar een significante, letterlijke impuls voor het jazzklimaat.

Die honderdtwintig concerten zijn er eigenlijk twee keer zoveel, want het format van Jazz Impuls is dat van het dubbelconcert. Voor de pauze is er een instrumentale band, na de pauze iets vocaals. Ideaal om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jazz, en dat is dan ook precies de bedoeling van Jazz Impuls.

Er zijn zeven verschillende combinaties, onder andere met Loet van der Lee, Mike del Ferro, Izaline Callister en Francien van Tuinen. Zaterdag speelden in het Chassheater in Breda het Benjamin Herman Quartet en twee vocale duo's: Paulien van Schaik met de bassist Hein van de Geyn en Fay Claassen met de pianist Marc van Roon.

Nederlands bekendste altsaxofonist Benjamin Herman treedt aan met zijn orgelkwartet met Hammondspeler Carlo De Wijs, gitarist Martijn van Iterson en drummer Martijn Vink. Een sappige combinatie die lekker to the point groove-muziek speelt. Eigenlijk ideale dans-en drinkmuziek, maar in het theater blijft het uiteraard bij meetikken met de voet en in de pauze in de rij voor het buffet. Een aantal concerten wordt Herman vervangen door de saxofonist Toon Roos omdat hij op tournee gaat met de popzanger Paul Weller.

Voor veel toehoorders is jazz toch synoniem aan een dame die zingt. Paulien van Schaik is er zo en gelet naar het armzalige niveau waarop de Nederlandse jazz-zang zich bevindt doet ze het niet slecht.

Ze heeft een beetje een Hollands accent en die timing kan ook wel wat swingender, maar desondanks houdt Van Schaik zich prima staande.

Fay Claassen is technisch van de beste Nederlandse jazzzangeressen. Zij verrast door niet alleen bekende standards te spelen maar ook popnummers en eigen werk.

Claassen pakt het een beetje theatraal aan, met onder meer een van een opgevouwen papiertje voorgelezen gedicht (waarom niet even uit het hoofd geleerd?), en doet dat op een wat geforceerde manier. Maar haar speelse, intelligente interactie met pianist Van Roon maakt alles weer goed.

Sommigen zullen jazz liever beluisteren in een caff een club, maar met haar theaterconcerten biedt Jazz Impuls goede kwaliteit aan een publiek dat anders nauwelijks met de muziek in aanraking komt. Dat valt alleen maar toe te juichen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden