Jaws, Message in a Bottle, Noah

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Een van de eerste slachtoffers in Jaws.Beeld Universal Pictures

Jaws (Steven Spielberg, 1975)

Veronica, 23.00-01.30 uur

Ter gelegenheid van de release van Jurassic World haalt Veronica twee beroemde monsterfilms van Steven Spielberg van stal: de allereerste en vooralsnog beste Jurassic Park (1993) en de legendarische haaienhorror Jaws. Die laatste film zit zozeer in het collectieve geheugen gebeiteld dat het waarschijnlijk overbodig is om hier het verhaal na te vertellen; maar vooruit. Een slaperige Amerikaanse kustplaats wordt opgeschrikt door gruwelijke sterfgevallen: een gigantische witte haai houdt bloederig huis in de normaal zo gezellige zee. De ploertige burgemeester (Murray Hamilton) van het stadje doet alsof er niks aan de hand is; het is sheriff en gezinsvader Brody (Roy Scheider) die met enkele andere mannen achter het moorddadige beest aangaat. Spielberg volgde trouw de horrorwet dat een monster vooral eng is als je het niet laat zien. Tegen de tijd dat de haai daadwerkelijk in beeld komt, is de spanning zo groot dat je je ook door de niet altijd geweldige trucages laat meeslepen.

Bijna spannender dan de film zelf zijn de verhalen van de makers over de moeizame totstandkoming ervan, in een twintig jaar later gemaakte documentaire. Het zijn de gebruikelijke anekdotes, bijvoorbeeld over de mislukte modelhaaien en het budget dat mede daardoor 300 procent groter uitviel dan begroot, maar ook enge verhalen over de stalen kooi voor de onderwateropnamen waaraan de echte haai geen kind had. Het mooist zijn de herinneringen aan die derde hoofdrolspeler naast Roy Scheider en Richard Dreyfuss: de drinkende Engelsman Robert Shaw, die drie jaar na Jaws zou overlijden aan een hartaanval. Niet alleen zijn personage, ook de acteur haalde het bloed onder ieders nagels vandaan. Met zijn kwade dronk intimideerde hij zijn medespelers. Kijk met die wetenschap naar de scènes tussen hem en Dreyfuss op de kleine boot en huiver nog meer dan voorheen.

Message in a Bottle (Luis Mandoki, 1999)

SBS 9, 20.30-23.10 uur

Verbitterde Kevin Costner denkt de liefde voorbij te zijn. Dan ontmoet hij Robin Wright-Penn, een moeder met een drukke baan, die wacht op de prins op het witte paard. Liefdesdrama met aanzwellende violen, gebaseerd op de gelijknamige roman van Nicholas Sparks.

Noah (Darren Aronofsky, 2014)

Film 1 Premiere, 18.15-20.30 uur

In Aronofskys' controversiële bijbelfilm heerst de mens als een barbaar over de wereld. Energie- en voedselbronnen zijn uitgeput, de schepping is verworden tot een woestenij. Als God hem middels visioenen duidelijk maakt dat het eindpunt is bereikt, begrijpt Noach (Russell Crowe, met steeds wildere baard) dit maar al te goed. Hoewel Aronofsky's acteursregie te wensen over laat, op Crowes geweldige hoofdrol na, bewijst hij in zijn eerste studioblockbuster zijn meesterschap als visueel kunstenaar. Schitterend, die wervelwind van vogels boven de ark; gaaf is ook de close-up van een slapende vlinder, tijdens de zondvloed. En dan die animatie waarin beeldje voor beeldje de transformatie van amoeben tot zoogdieren wordt getoond alsof iemand op elk moment van de evolutie een foto heeft gemaakt en die nu als filmpje afspeelt. Noach vertelt er in de voice-over het scheppingsverhaal bij. Als één scène uit Noah tot discussie uitnodigt en het genie van Aronofsky onderstreept, is het deze.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden