Jarennegentig-noir

BEREND JAN BOCKTING

De in Teheran geboren Hollywoodregisseur en producent Barbet Schroeder (1941) heeft een merkwaardige staat van dienst. Zijn voorlopig laatste wapenfeit als regisseur is een aflevering uit het derde seizoen van de populaire televisieserie Mad Men. In de jaren zestig zette hij zijn eerste stappen in de filmwereld in Frankrijk met een stage bij Nouvelle Vague-filmer Jean-Luc Godard, hij schreef voor het invloedrijke filmblad Cahiers du Cinema en richtte op 22-jarige leeftijd zijn eigen productiemaatschappij op. Als producent hielp hij onder anderen Eric Rohmer, Wim Wenders en Rainer Werner Fassbinder bij de eerste films van hun carrière. Zelf begon hij als regisseur met het maken van documentaires voor hij in 1987 doorbrak met de Bukowski-verfilming Barfly.

In de aardige thriller Kiss of Death, een remake van de film noir uit 1947 van Henry Hathaway, is zijn fascinatie voor getroubleerde personages duidelijk herkenbaar. Vooral David Caruso, anno 1995 nog een grote belofte, doet het wat dat betreft goed. Hij speelt een kwetsbare antiheld, een jongeman uit een crimineel milieu die op het rechte pad is geraakt, maar zich toch laat verleiden tot een ritje met gestolen auto's. Als hij gepakt wordt, manipuleert de politie hem om een bende te infiltreren, gelijk aan het oorspronkelijke scenario van Ben Hecht en Charles Lederer. Schroeder koppelt de geest van de klassieke film noir aan het toenmalige moderne realisme en boekte een aardig resultaat. Met dank aan zijn hoofdrolspeler dus, en diens tegenspeler Nicolas Cage.

Kiss of Death (Barbet Schroeder, 1995)

RTL 7, 0.25-2.10 uur.

Unter den Brücken

(Helmut Käutner, 1945) In de nadagen van zijn carrière maakte de Duitse regisseur Helmut Käutner (1908-1980) enkele afleveringen van de über-krimi Derrick- als een van de weinige cineasten die werkzaam waren in nazi-Duitsland mocht hij na afloop van de Tweede Wereldoorlog gewoon blijven filmen. Dat kwam vooral doordat hij zich volledig richtte op escapisme; zo toont ook dit enigszins curieuze Unter den Brücken weinig meer dan de strijd tussen twee bevriende schippers, Hendrik en Willy, om dezelfde vrouw, Anna. Van oorlog is niets te merken. De film werd in maart 1945 aan de Duitse censuur voorgelegd, maar kwam tijdens de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog op een plank terecht. Pas in 1950 werd Unter den Brücken voor het eerst in Duitsland vertoond.

WDR, 8.20-10.00 uur.

The Ladykillers

(Joel en Ethan Coen, 2004) De elfde film van de gebroeders Coen wordt wel hun slechtste genoemd. Dat zegt meer over hun andere briljante films (Fargo, The Big Lebowski) dan over deze. Dus wees gerust: ook al is The Ladykillers, heel ongebruikelijk, losjes gebaseerd op de wat suffige gelijknamige Engelse film van Alexander Mackendrick uit 1955, saai is-ie geen moment en slecht al helemaal niet - voor wie althans genoegen schept in de karikaturale en burleske uitvergrotingen die de Coens zo eigen zijn. Tom Hanks werpt zijn doorgaans zo saaiïge imago van zich af en schittert in deze vette komedie als de gespeelde intellectueel die bij een oude, diep religieuze zwarte vrouw een kamer huurt en haar kelder zogenaamd gebruikt om met zijn muziekensemble te repeteren. In werkelijkheid voert hij er met een absurd gezelschap een lucratieve kraak op een casinoschip uit. Heerlijke onzin, met prachtige plaatjes van camerafenomeen Roger Deakins.

BBC 1, 0.35-2.15 uur.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden