Japanse lichtheid en abstractie van Sanaa beloond

Tegelijkertijd ‘delicaat en krachtig, precies en fluïde’ zijn de ontwerpen van Sanaa...

Harmen Bockma

Amsterdam Haar benoeming tot curator van de komende Architectuur Biënnale in Venetië was al een grote eer. Nu heeft de architecte Kazuyo Sejima, samen met haar partner Ryue Nishizawa, ook de Pritzker Architectuur Prijs 2010 toegekend gekregen. Wie deze ‘Nobelprijs voor de architectuur’ wint, kan nauwelijks hoger stijgen.

Sejima en Nishazawa vormen samen het in Tokio gevestigde Japanse bureau Sanaa, dat is opgericht in 1995. Tot hun bekendste gebouwen behoren onder meer het Museum voor Hedendaagse Kunst in het Japanse Kanazawa, het New Museum of Contemporary Art in New York en het glazen paviljoen bij het Toledo Museum of Art. In Nederland ontwierpen ze de schouwburg van Almere.

Volgens de jury van de Pritzker Prijs is hun werk tegelijkertijd ‘delicaat en krachtig, precies en fluïde, en ingenieus zonder dat het er duimendik bovenop ligt’. Het werk van Sanaa ‘staat in direct contrast met het bombastische en retorische’.

‘Ze vinden het niet leuk om typisch Japanse architecten genoemd te worden, maar dat zijn ze wel degelijk’, zegt de Nederlandse architect Florian Idenburg, die van begin 2000 tot eind 2007 bij Sanaa werkte en nu een eigen bureau heeft in New York. ‘De lichtheid, de abstractie, het pure, het minimalistische, allemaal Japans.’

Idenburg ging in 2000 stage lopen bij Sanaa, omdat hij zich verzette tegen de Nederlandse drang om voor alles een goede reden te hebben. ‘In Nederland kun je met een heel goede oneliner een heel lelijk gebouw neerzetten. Sanaa gaat veel intuïtiever te werk, maar er komen wel heel mooie gebouwen uit voort.’

Zoals er van een ‘echte Gehry’ kan worden gesproken, zoals zijn ontwerpen voor het Guggenheim, zo kan niet van ‘echte Sanaa’s’ worden gesproken. Het New Museum of Contemporary Art, met zijn gestapelde blokken, lijkt wat betreft vormentaal geenszins op onlangs geopende Rolex Learning Centre van de Technische Hogeschool in Lausanne, met zijn schaalvormige dak.

‘Maar toch hebben ze een signatuur’, zegt Idenburg. ‘Ze worden gekopieerd. Het gaat hen meer om weghalen dan om toevoegen. Wat hen zo goed maakt, is dat als ze bijvoorbeeld een transparante gevel maken, hem ook echt transparant maken. Veel collega’s blijven halverwege steken.’

Sejima en Nishizawa krijgen de Pritzker Prize, een bronzen medaille en honderdduizend dollar, in mei in New York. Eerdere winnaars waren onder anderen Rem Koolhaas, Norman Foster en Zaha Hadid.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden