Japan en VS eens over oplossing luchtvaartgeschil

Japan en de Verenigde Staten hebben vrijdag een principe-akkoord bereikt over het luchtvrachtverkeer tussen beide landen. De overeenkomst maakt het onder meer mogelijk dat Amerikaanse toestellen via Japan hun vliegroutes naar Azië uitbreiden, zo maakte de Japanse minister van Verkeer Shikuza Kamei bekend....

AFP, Reuter

LOS ANGELES

Japan en de VS kwamen overeen het uit 1952 stammende luchtvaartverdrag open te breken en in september onderhandelingen te starten over onderdelen van het luchtvrachtverkeer. De partijen willen binnen zes maanden afspraken maken. Aspecten die hebben te maken met passagiersvervoer komen tijdens aparte bijeenkomsten in maart 1996 aan de orde.

De twee landen begonnen de onderhandelingen toen Tokyo een paar maanden geleden weigerde landingsrechten te verlenen aan de Amerikaanse luchtvrachtmaatschappij Federal Express, die via Japan zijn diensten op Azië wilde uitbreiden. Federal Express mag nu zeven lijnen openen. Die lopen via Tokyo en Osaka naar Taiwan, Maleisië en zijn nieuwe vrachtcentrum op de Filipijnen. De partijen gaan ook praten over grotere mogelijkheden voor Japan Airlines en Nippon Cargo om vrachtdiensten tussen Tokyo en Chicago uit te voeren.

Washington had gedreigd met sancties als de Japanners niet overstag zouden gaan. Tokyo had op zijn beurt gewaarschuwd voor represailles. Na voorbereidend overleg hadden Kamei en zijn Amerikaanse ambtgenoot Federico Pena aan een dag praten in Los Angeles genoeg om het conflict bij te leggen.

Tussen Japan en de VS dreigde onlangs ook al een handelsoorlog. Eind vorige maand werden zij het op het nippertje eens over de autohandel. Ook hier had Washington gedreigd met zware sancties als Tokyo zijn markt voor auto's en auto-onderdelen toegankelijker zou maken.

Volgens de Amerikaanse staatssecretaris van handel, Jeffrey Garten, behoren handelsconflicten tussen de twee grootmachten nu overigens niet tot het verleden. De VS willen problemen op dit gebied het liefst oplossen op multilaterale basis, via de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Maar volgens hem zullen sommige problemen bilateraal moeten worden geregeld omdat de WTO geen regels kent voor handelsbelemmeringen, zoals de nauwe samenwerking tussen grote Japanse ondernemingen, beter bekend als keiretsu. 'Wij zijn niet bereid stil te zitten en af te wachten totdat er wat gebeurt', aldus Garten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden