Jansen, te Gussinklo, van den Broeck

En hier dan nog het prozadebuut van Tjitske Jansen, een gerijpt essay van Te Gussinklo, het duo als primaire creatieve eenheid en andere net verschenen titels.

Met haar nieuwe geliefde staat Tjitske Jansen voor de deur van zijn huis, en doet wat ze al weken doet als ze voor zijn huis staat: aanbellen. Beetje verstrooid, denkt ze. Maar ze voelt iets pijnlijkers: 'Al mijn vrolijkheid en schoonheid, al mijn warmte, slimheid, originaliteit, al ons samen lachen, alles wat wij tot nu toe hadden gedeeld, was zijn waarde kwijtgeraakt.' Zo begint Voor altijd voor het laatst (Querido; € 17,99), het prozadebuut van de dichteres van de twee veelgelezen bundels Het moest maar eens gaan sneeuwen en Koerikoeloem.

null Beeld .
Beeld .

In zijn grote essay Wij zullen aan God gelijk zijn en voor eeuwig bestaan (Koppernik; € 22,50) haalt Wessel te Gussinklo, met zijn roman Zeer helder licht vorig jaar nog genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, veel overhoop. Over Spanje, Holland, Duitsland en Rusland gaat het, wereldziel en wereldgeest, godsdienst, cultuur en bevrijdende uitzichten. De auteur ving met deze beschouwing aan in 2004 te Zeist, en voltooide haar in 2011 te Noord-Beveland. Na nog vier jaar rijpen is er nu de uitgave.

null Beeld .
Beeld .

Een boekhandelaar in ruste, Bram de Landsheer, kan tevreden terugkijken op zijn loopbaan. Een van zijn zonen heeft de zaak, woordspelig 's Lands Eer genaamd, zelfs overgenomen. Bram heeft drie zonen, en die hebben ook weer allemaal zonen gekregen. Alweer geen reden tot klagen. Al zouden Bram en zijn skypende vrouw Lea nog graag een kleindochter krijgen, in De vreemdelinge (De Bezige Bij; € 19,99) van de Turnhoutse nestor Walter van den Broeck.

null Beeld .
Beeld .

In de oorlog had Nikos Kazantzakis (1882-1957) een vorm van huisarrest: van de Duitsers mocht hij niet naar Athene, en zo benutte hij de tijd die hij in zijn huis op Aegina moest verblijven met het schrijven van een roman: Leven en wandel van Zorbás de Griek (Wereldbibliotheek; €24,95), dat speelt op Kreta in de jaren dertig, en leidde later tot de beroemde film Zorba de Griek (1964). De roman gaat over de vriendschap tussen een schrijver en een man van de wereld. De eerste complete Nederlandse vertaling is van Hero Hokwerda.

null Beeld .
Beeld .

De Duitse schrijver Edgar Hilsenrath (1926) vluchtte in 1938 het land uit en kwam via Palestina in 1951 in New York terecht. De overeenkomsten tussen zijn leven en dat van de hoofdpersoon van zijn roman uit 1997 die werd vertaald door Elly Schippers: De belevenissen van Ruben Jablonski (Wereldbibliotheek; € 19,99), over een 18-jarige jongen die in Palestina aan zijn grote roman over het getto wil werken, maar telkens wordt afgeleid.

null Beeld .
Beeld .

De mythe van het eenzame genie werpt al eeuwenlang als een kolossus een schaduw over de mensheid, schrijft Joshua Wolf Shenk in Dekracht van het tweetal (Atlas Contact, € 34,99); de gangbare gedachte is dat de dingen die de wereld veranderen voortkomen uit de hersenen van één iemand. Vijf jaar geleden besloot de Amerikaanse journalist onderzoek te doen naar de chemie tussen beroemde tweetallen (Lennon & McCartney, Marie en Pierre Curie, Vincent en Theo van Gogh). Gaandeweg ontdekte hij dat ook achter geniale eenlingen doorgaans een tweede persoon schuilgaat, soms net zo beroemd maar veel vaker een anonymus die de geniale eenling inspireert en bijstaat. 'Het duo is de primaire creatieve eenheid. Het duo is ook de meest plooibare en de meest flexibele vorm van een relatie.'

null Beeld .
Beeld .

In Ben je gelukkig? (Prometheus, €17,95) bundelt Peter Middendorp zijn beste Volkskrant-columns. Zoals Paniek: 'Donderdagavond, het moment waarop ik altijd besluit wat ik wil schrijven, werd ik getroffen door een paniekaanval (...) Ik stond op en ging een tijd als een kleerhanger in mijn paniek staan. Het duurde even voordat tot me doordrong dat zich aan mijn onderbeen een huilend kind had vastgeklemd. Een huilend kind is geen geile hond. Je kunt niet gaan schudden en zwaaien met dat onderbeen. Ik wilde door de knieën zakken - 'Papa heeft het niet meer, laat papa maar even met rust' - toen ik werd opgeschrikt door het luid schellen van de deurbel. Daar gaat mijn spaargeld, dacht ik.'

null Beeld .
Beeld .

Feminisme anno 2015 is een boeiende paradox, schrijven Anja Meulenbelt (1945) en Renée Römkens (1953) in Het F-boek - Feminisme van nu in woord en beeld (Atria Spectrum, € 19,99). 'Zo wordt het geregeld doodverklaard: 'Niet meer nodig: de emancipatie is voltooid'. Volgens de samenstelsters van de bundel, die vijftig beschouwingen over het feminisme bevat, ligt dat anders: 'Tal van kwesties blijven doorzeuren die al in de jaren zeventig van de vorige eeuw werden opgeworpen door de vrouwenbeweging.'

null Beeld .
Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden