Review

Jamsessie van hypergespierde bovenlijven in Somos

Een choreografische visie op politiek bluswerk, exact uitgedachte en uitgelijnde vibraties en strijk- en pianocomposities van Philip Glass: dat is Somos van het Nederlands Dans Theater 1.

Prince Credell en Aram Hasler in Woke Up Blind door het Nederlands Dans Theater 1. Beeld Rahi Rezvani

Zelfs oud-minister Gerrit Zalm - als voorzitter van de Raad van Toezicht een fervent bezoeker van het Nederlands Dans Theater - gaf in de pauze toe dat de nieuwste aanwinst van het Haagse dansgezelschap hem aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie deed denken. Dat was geen compliment voor het departement, wel vóór het danskwartet The Statement van vaste gastchoreografe Crystal Pite.

Twee vrouwen en twee mannen geven aan een ovalen tafel een messcherpe fysieke vertaling van het fenomeen 'doofpotaffaire en achterkamertjespolitiek'. Op band klinkt een verbaal, diplomatiek steekspel, van de Canadese acteur en toneelschrijver Jonathon Young. Vier stemmen steggelen zenuwachtig over een ontploft conflict, geheime orders van bovenaf en de waarheid die wel/niet op tafel mag komen (of en on the record). De dansers schieten playbackend op en onder de tafel, onderwijl alle onderhandelings- en machtsmotoriek haarscherp en razendsnel uitvergrotend binnen een uitgekiende tafelbelichting. The Statement kent geen spannend slot - de verantwoordelijke bezwijkt onder de druk - maar dat past wel perfect bij deze choreografische visie op politiek bluswerk. Het kwartet heeft alles in zich een dansklassieker te worden, die hopelijk vaak wordt gezien door politici en bestuurders. Om zich te spiegelen.

Artikel gaat verder onder de video

Anna Jung en Jorge Nozal in Woke Up Blind van Marco Goecke door het Nederlands Dans Theater 1. Beeld Rahi Rezvani
Dansers in The Statement van Crystal Pite bij het Nederlands Dans Theater 1. Beeld Rahi Rezvani

Vaste gastchoreograaf Marco Goecke tekent voor de tweede wereldpremière in het Holland-Dance-Festival-programma Somos van de topgroep van het Nederlands Dans Theater. In Woke Up Blind zet hij wél geraffineerd een verrassend punt achter een prachtige zevenklapper. Zeven dansers betreden afwisselend solo het podium, razendsnel - Goeckes favoriete opkomst. Maar anders dan in eerder werk reiken hun hyperactieve armen nu geregeld naar een partner, vrouw of man. Niet dat ze elkaar warm omhelzen - ze blijven op intieme afstand - maar het verlangen giert gestileerd door hun armen. Die variëren bedwelmend eindeloos: eerst op een heldere, zwoele liefdesverklaring van zanger Jeff Buckley, dan, na een switch van zwarte naar rode broeken, op diens hectische gitaarakkoorden. De hypergespierde bovenlichamen lijken bijna te jammen van bewegingsgenot, met exact uitgedachte en uitgelijnde vibraties. Een wereldprestatie van de twee vrouwen en vijf mannen. Woke Up Blind wordt vast een blijvertje op het NDT-repertoire, net als het bekroonde Shoot the Moon (2006) van Sol León en Paul Lightfoot dat Somos afsluit: een intiem kijkje binnenskamers, bij breekbare partners.

De avond opent met Leóns en Lightfoots theatrale Same Difference, een dans- en spreekmetafoor voor posttraumatische stress, bevolkt door symbolische personages zoals de soldaat, de dichter en de schaduw. De live begeleiding door Het Balletorkest van beide werken, met strijk- en pianocomposities van Philip Glass, verschaft de avond een eindeloos aanvoelende vervoering: alsof de muziek altijd hetzelfde lijkt maar dat nooit is.

Somos door Nederlands Dans Theater 1. Met nieuwe choreografieën van Marco Goecke en Crystal Pite en bestaand werk van Sol León en Paul Lightfoot. 4/2, Zuiderstrandtheater, Den Haag. Aldaar vandaag, morgen en 3/3 en 4/3 i.h.k.v. Holland Dance Festival. Tournee t/m 10/3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden