Jammer, dan maar wat mindere talenten

De ingezonden brieven van donderdag 1 oktober

Toptalenten wetenschap gaan naar het buitenland voor meer geld. Beeld anp
Toptalenten wetenschap gaan naar het buitenland voor meer geld.Beeld anp

Brief van de dag: Boerhaave kan met metaal omgaan

In haar artikel 'Kunstonderzoek gebundeld' (V, 25 september) schrijft Wieteke van Zeil over een mooi initiatief: het pas geopende Netherlands Institute for Conservation, Art and Science (Nicas) waarin natuurwetenschappelijk, kunsthistorisch, wiskundig en materiaaltechnisch onderzoek naar roerend erfgoed worden gecombineerd. Maar waar Van Zeil schrijft dat 'geen enkel museum een specialist in huis heeft die weet hoe je metaal moet verzorgen en bewaren', vliegt ze uit de bocht. Al meer dan een halve eeuw heeft het Leidse Museum Boerhaave, rijksmuseum voor de geschiedenis van de natuurwetenschappen en de geneeskunde, in metaal gespecialiseerde restauratoren in dienst. Ook beschikt het museum over een omvangrijk en uitstekend geoutilleerd restauratieatelier. Stagiairs van de Leidse Instrumentmakers School, Reinwardt Academie en restauratieopleidingen verspreid over de hele wereld doen er hun voordeel mee. Recente wapenfeiten: de restauratie van het oudste heliocentrische planetarium ter wereld, en het met minutieus onderzoek kunnen identificeren van een in een Brits poppenhuis opgedoken zilveren Leeuwenhoek-microscoop als 'echt'. Intussen juicht Museum Boerhaave de komst van Nicas toe.

Dirk van Delft, directeur Museum Boerhaave

Toptalent

Toptalenten wetenschap gaan naar het buitenland (Ten eerste, 30 september) voor meer geld. Wel jammer, maar ach, wij doen het dan maar met mindere talenten. Ik had liever gezien dat een andere categorie, bijvoorbeeld topeconomen, topbankiers en topaccountants, enkele jaren geleden dezelfde weg waren gegaan. Dan had Jeroen Dijsselbloem nu 50- in plaats van 5 miljard kunnen uitdelen.

Willem Dwarswaard, Capelle a/d IJssel

Varkensvlees

Wat een intolerant gebaar van die Franse gemeenten om het aparte menu voor moslimkinderen op de basisschool af te schaffen ('Geen varken? Dan maar niks', Ten eerste, 30 september). Wijzer zou het zijn als zij bleven vasthouden aan het mooie westerse principe van tolerantie en dat ook zo te benoemen op school: in principe eten wij gewoon varkensvlees, maar we zijn bereid rekening te houden met jouw dieet. Zo maak je het niet groter dan het is (want waar hebben we het over: een lappie vlees) en leer je kinderen en hun ouders dat het in West-Europa de normaalste zaak van de wereld is om rekening te houden met elkaar.

Eva van der Meer, Utrecht

Rekeningrijden

Wat je erin stopt krijg je er vaak ook weer uit. Geef de autoindustrie een perverse prikkel in de vorm van een milieutest die niets met de werkelijkheid te maken heeft en de uitkomst is dat de fabrikanten, gedwongen door marktwerking, met creatieve oplossingen komen.

Wat te denken van de honderden tuningsbedrijven die in een handomdraai het motormanagement aanpassen zodat de auto 25 procent meer vermogen heeft: de extra CO2-uitstoot is immens. Van een soortgelijke perverse prikkel is sprake bij wetgeving die ertoe leidt dat zwaar gesubsidieerde hybride auto's op de markt komen die op papier heel weinig uitstoten, maar die in de praktijk de meeste tijd gewoon op benzine rijden.

De overheid faalt ook met de hernieuwde oldtimer-wetgeving waardoor nu massaal lpg-installaties uit oldtimers worden gehaald, terwijl lpg nou juist minder slecht is voor het milieu. Ook zo'n curieuze: de accijnsbelasting op diesel is veel lager dan op de minder vervuilende benzine of elektriciteit.

Kortom, allemaal voorbeelden waarbij het de overheid niet lukt een eerlijk en consistent beleid te voeren waar het gaat om de milieubelasting op motorvoertuigen. De oplossing ligt voor de hand en bestaat al jaren met succes in de landen om ons heen: het zogeheten rekeningrijden.

Maar helaas heeft het kabinet-Rutte besloten te stoppen met het plan 'Anders Betalen voor Mobiliteit'.

Stefan Diehl, Arnhem

Volkswagen

Volkswagen roept 160 duizend Volkswagens terug naar de garage om de software te vervangen. Een peperdure operatie die bovendien zinloos is. De software wordt vervangen zodat er niet meer gesjoemeld kan worden. En dan? Gaan de auto's dan opeens minder uitstoten? Nauwelijks! Het grootste verschil is dat de uitstoottest op de testbank eerlijke resultaten oplevert. Op de openbare weg blijven de auto's met de gewraakte C-5 motor net zo vies als ze altijd al waren. Deze auto's horen kennelijk in een hoger tarief. Dat moet ook gewoon gebeuren: eigenaren komen voor extra kosten te staan. Deze kunnen verhaald worden op VW. Laat VW dáár zijn geld aan uitgeven in plaats van aan zinloze terugroepacties!

Rick Visser, Hilversum

Sait Cinar

Het portret van Sait Cinar (V, 29 september) liet me achter in woede en onmacht. Waarom deze man een podium geven om zijn minachting voor ons land tentoon te spreiden? Hopelijk draagt dit interview bij aan harde actie door de belastingdienst. Dan heeft het tenminste een zinnig doel gediend.

Marion Steenbergen, Gouda

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden